Ortaokul 7. Sınıf matematik öğretim programının, matematik öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak ortama bakarak değerlendirilmesini amaçlayan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul 7. Sınıf derslerine giren ve araştırmaya katılmada gönüllü olan 11 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla 7 soruluk yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuş ve elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar bağlamında sınıf ortamlarının fiziki boyutunun tam anlamıyla yeterli olmadığı ancak öğretmenlerin ortamın psikolojik boyutu ile ilgili düzenlemelere dikkat ettikleri ve sınıf içerisinde öğrencilerin ortamda sosyalleşmelerini sağlayacak etkinliklere yer vermeye çalıştıklarını söylemek mümkündür. Ayrıca programda bulunan kazanım sayısının süreye göre çok olduğu, programın uygulanması ile ilgili öğretmenlerin süre sıkıntıları yaşadıkları, sınıfların kalabalık olmasının programın yürütülmesinde güçlük teşkil ettiği ve süreç içerisinde kullanılabilecek materyal yönünden eksikliklerin yaşandığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda programın daha etkili bir şekilde uygulanabilmesi için sınıflar, materyal ve eğitim teknolojileri açısından zenginleştirilmelidir. Ayrıca öğrencilerin psikolojik ve sosyal gelişimleri bakımından özverili olduğu gözlemlenen öğretmenlerin bu özelliklerinin hizmet içi eğitimlerle daha bilinçli ve daha etkili hale getirilmesi sağlanmalıdır. Ayrıca öğrenci seviyesinin üstünde olan kazanımların programdan çıkarılmasının süre açısından da olumlu bir etki yapacağı düşünülmektedir.
The aim of this research is to evaluate the 7th grade mathematics curriculum based on the opinions of mathematics teachers. The research was designed in the descriptive survey model, one of the qualitative research methods. The study was attended by 11 maths teachers who taught 7 classes of mathematics. Research data were obtained by semi - structured interview technique. With the interview form consisting of seven questions, it consists of questions to reveal the opinions of teachers about the physical, social and psychological suitability of the educational status element of the 7th grade mathematics program. The data obtained within the scope of the study were analyzed by content analysis method. In this context, similar data in line with the research questions were brought together by coding within the framework of certain concepts and themes. Afterwards, the findings were arranged and interpreted in a way that the reader could understand. As a result of the study, it was seen that the teachers thought that the physical conditions were not suitable for the physical arrangement of the educational environment and were insufficient in terms of materials. From the findings of the study, it was understood that the individual differences, developmental characteristics, readiness levels and interests of the students were taken into consideration regarding the regulation of the psychological dimension of the educational environment. In addition, it is thought that positive contributions can be made to the socialization of students by giving importance to group work and peer support regarding the social dimension of the educational environment, but the applied mathematics curriculum does not provide a suitable environment for the socialization of students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.