Bu çalışmada amaç öğretmenlerde cinsiyetin yaşam doyumuna etkisi nedir sorusuna yönelik bir meta-analiz yapmaktır. Yaşam doyumunun cinsiyete göre etki büyüklüğünü hesaplayabilmek için SOF analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın değişkenlerine uygun verileri içeren 17 araştırma analize eklenmiştir. Çalışmanın örneklemini 4152’i kadın ve 3275’si erkek toplam 7367 öğretmen oluşturmaktadır. Meta-analiz sonucunda REM göre istatistiksel olarak anlamlı ve kadınlar lehine küçük düzeyde (Cohen d=0.20) etki büyüklüğü saptanmıştır. Genel etki düzeyi açısından orta düzeyde heterojenlik olduğu görülmüştür (Q=33,906, p=0,005; I2=52.922). Yayın yanlılığının anlaşılması için ilgili yöntemler kullanılmıştır ve yayın yanlılığına rastlanmamıştır. Ayrıca araştırmaların gerçekleştiği yılara ilişkin yapılan moderatör analiz sonucunda meta-analize dahil edilen araştırmaların ortalama etki büyüklüğü değerleri (CI -0,00793; 0,01692, p˃0,05) hesaplanmıştır. Yıllar moderatörü için araştırmalar arası varyans istatistiksel açıdan anlamlı değildir (Qb=0,50352, p˃0,05). Yani yıllar sentez sonucunu değiştirmiyor şeklinde yorumlanabilir. Sonuç olarak yapılan bu meta-analiz çalışmasında cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı ve kadınlar lehine küçük düzeyde (Cohen d=0.20) etki büyüklüğü saptanmıştır. Bu konuyla ilgili yapılması planlanan araştırmalarda yaşam doyumu düzeyinin erkek öğretmenlerde niçin düşük ve kadın öğretmenlerde niçin göreceli olarak yüksek olduğuna dönük nitel araştırmalar yapması önerilebilir.
Bu çalışma kapsamında herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
---
Dergi ekibine katkılarından dolayı teşekkür ederim.
The aim of this study is to conduct a meta-analysis on the question of what is the effect of gender on life satisfaction in teachers. 17 researchs containing data suitable for the variables of this study were added to the analysis. The sample of the study consists of a total of 7367 teachers, 4152 female and 3275 male. As a result of the meta-analysis, a statistically significant effect size was found in favor of women (Cohen d=0.20) compared to REM. There was moderate heterogeneity in terms of overall effect level (Q=33,906, p=0,005; I2=52.922). For publication bias, Orwin Safe N Number, Egger test, Funnel plot, Begg and Mazumdar Rank Correlation methods were used and no publication bias was found. For the moderator of the years in which the studies were conducted, the variance between studies was not statistically significant (Qb=0,50352, p˃0,05). In the studies planned to be conducted on this subject, it can be recommended to conduct qualitative research on why the level of life satisfaction is low in male teachers and relatively high in female teachers.
---
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | --- |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.