The aim of this research, which is designed as a qualitative research, is to examine the use of social studies teacher candidates’ historical inquiry-based research skills. In this study, as the data collection tool, the worksheets containing the questions prepared in the direction of the sub-skills forming the historical inquiry-based research skill accepted in the literature and the related historical evidence are used. As a result of the research, it was seen that the teacher candidates had asked similar questions on the historical evidence, they had difficulty in dealing with the limited and in-depth answers of the historical evidence, they were sensitive to the historical evidence and acted with the sense of belonging and were forced to form an objective point of view. In historical matters, it is seen that they have used their preliminary knowladge and feeling instead of interpretation of numerical data. Some of the candidates questioned, but they were forced to use historical evidence.
Historical Inquiry Skills Social Studies Ability of Historical Thinking of Teacher Candidates
Bilginin
hızla yayıldığı ve hayata verdiği faydaların yanı sıra bilgi kirliliğinin de
son derece etkin olduğu günümüzde, sunulan bilgilerin güvenilirliğini
sorgulamak da önem taşımaktadır. Özellikle sosyal paylaşım alanlarında verilen
bilgilerle ya da birkaç dakikalık videolarla tarihi olaylar saptırılmakta,
algılar yanlış bir şekilde yönlendirilmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin düşünme
becerileri üzerinde önemli bir etkisi olduğu düşünülen öğretmenlerin ‘’Tarihsel
sorgulamaya dayalı araştırma becerilerine ‘’ sahip olması son derece önemlidir.
Nitel desende tasarlanan bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen
adaylarının tarihsel sorgulamaya dayalı araştırma becerilerinin kullanım
durumlarını incelemektir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak literatürde
kabul görmüş tarihsel sorgulamaya dayalı araştırma becerisini oluşturan alt
beceriler doğrultusunda hazırlanan sorular ve ilgili tarihsel kanıtların yer
aldığı çalışma yaprakları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen
adaylarının tarihi kanıtlar üzerinde benzer sorular sordukları, özgün
yanıtların sınırlı olup derinlemesine ele almakta zorluk yaşadıkları, tarihi
kanıtları ele alırken aidiyet duygusuyla hareket edip nesnel bir bakış açısı
oluşturmakta zorlandıkları, sorgulamayarak var olanı betimledikleri
görülmüştür. Tarihi konularda verileri yorumlamaktan ziyade ön bilgilerinden
istifade ettikleri ve duygusal cevaplar verdikleri görülmektedir. Ancak bazı
öğretmen adaylarının diğer becerilere nispeten önyargı veya çarpıtmaları tespit
edebildikleri, görüşlerini tarihsel kanıtlarla destekleme konusunda ise yeterli
beceriyi gösteremedikleri anlaşılmaktadır.
Tarihsel sorgulama Sosyal bilgiler Öğretmen Adayları Tarihsel Düşünme Becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.