This study aims to specify the discipline problems which teachers face in their classes and which they use both effectively and ineffectively ?when dealing with those problems. 69 junior high school teachers participated in this study and answered open-ended questions. Content analysis was conducted to analyze the data. Teachers? responses were coded and emerging themes were determined. In these themes, the percentage of each theme in total was determined. In conclusion, teachers reflected noise/talking, discipline problems regarding to course, classmates and school, students? behavioral problems and disinterest as discipline problems. When dealing with such problems the teachers reported both effective and ineffective ways in their personal views
Bu araştırma, öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunlarını ve bu sorunlara karşı uyguladıkları etkili/etkisiz çözüm yöntemlerini saptama amacını taşımaktadır. Araştırmada 69 ilköğretim II. kademe öğretmenine açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin belirttikleri tepki biçimleri kodlanmış ve belli temalar oluşturulmuştur. Bu temaların, toplam kodlama içindeki yüzdeleri hesaplanmıştır. Öğretmenler, disiplin sorunları olarak; gürültü/konuşma, derse yönelik disiplin sorunları, öğrencinin kendi davranışsal sorunları, ilgisizlik, okula yönelik disiplin sorunları, arkadaşına yönelik disiplin sorunlarını ifade etmişlerdir. Bu sorunları çözerken etkili ve etkisiz olarak düşündükleri çözüm yöntemlerini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 39 Issue: 39 |