Birer kültürel ürün oldukları halde, birbirinden çok farklı coğrafyalarda geniş izleyici kitleleriyle buluşma başarısı gösteren uluslararası televizyon formatları, 1990’lı yıllardan itibaren Türk televizyon yayıncılığının temel programları arasında yer almıştır. Yaklaşık otuz yıllık bir yayın dönemini tamamlayacak olan bu formatlar yıllar içerisinde türsel olarak çeşitlenerek, farklı alt türleriyle televizyon kanallarının günlük program akışında yer almaktadır. Bu formatlar içerisinde yer alan Reality TV programlarının bu başarısının sebebi, orijinal formatların yayınlandığı ülkenin yerel kültürel ve sosyolojik kodlarına uyum sağlayacak şekilde dönüşebilmeleridir. Orijinal formatlar, yerel izleyicinin ilgisini çekmek ve izlenirliğin artması için yerel kültüre ve kimliğe uygun sürümlere tercüme edilmektedir. Bu bağlamda; Türk televizyon kanallarında yayınlanan Reality TV programlarında sunulan yaşam biçimleri, katılımcı söylemleri sosyolojik ve kültürel yapıya göre yeniden şekillenerek yerelleştirilmiş ve 2000’li yıllarda kendi özgün formlarını yaratmıştır. Bu çalışmada; Türk televizyon kanallarında yayınlanan Reality TV programlarının son otuz yıllık dönemi incelenecektir. Belirlenen bu on yıllık periyodlar 1990-2000-2010 Türkiye sosyopolitik ikliminin değişim dönemlerini kapsamaktadır. Bu periyodlardan belirlenen programlar, Türkiye’nin ideolojik, kültürel ve siyasal bağlamları içerisinde değerlendirilecektir.
International television formats, which have been able to reach a wide audience in very different geographical regions although they are cultural products, have been among the main programs of Turkish television broadcasting since the 1990s. These formats, which will complete a broadcasting period of approximately thirty years, have diversified in terms of their genres over the years and taken place in the daily program flow of television channels with their different sub-genres. The reason for the success of the Reality TV programs in these formats is that the original formats can evolve by adapting to the local cultural and sociological codes of the target country. The original formats are translated into the versions suitable for the local culture and identity to attract local audience and increase their rating. In this context, the lifestyles and the participant discourses presented in the Reality TV programs on Turkish television channels have been localized by being reshaped according to the sociological and cultural structure, and in 2000, they created their own original forms. In this study, the last thirty-year period of the Reality TV programs broadcast on Turkish television channels will be examined. These ten-year periods determined cover the periods of sociopolitical climate changes in Turkey. The program texts selected from these periods will be evaluated in the ideological, cultural and political contexts of Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |