Bu araştırma, Ankara il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin okullarda yaşanan disiplin sorunları ile ilgili görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Ankara il merkezindeki ortaokullarda görev yapan 10 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplamada yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Katılımcıların sorulara verdikleri cevaplar, Maxqda bilgisayar destekli nitel veri analizi ile incelenerek değerlendirilmiştir. En çok öne çıkan disiplinsizlik davranışları kılık-kıyafet kurallarına uymama, akran zorbalığı ve derse eksik materyalle gelme olarak belirlenmiştir. Disiplini sağlamada öğretmenler, cezaya yönelik uygulamalarda uyarma/birebir görüşme ve aileyle görüşme yöntemlerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Ödüllendirmeye yönelik davranışlarda ise hediye verme ve sosyal aktivitelerde görev vermenin ön plana çıktığı görülmüştür. Öğretmenler, disiplin sorunlarının günden güne arttığını ifade etmiş ve disiplin uygulamalarının daha işlevsel hale getirilmesi konusunda önerilerini paylaşmışlardır.
This study aims to reveal the views of teachers working in secondary schools in Ankara city center about discipline problems in schools. Qualitative research method was used in the study. The sample of the study consists of 10 teachers working in secondary schools in Ankara city center. Semi-structured interview questions were used for data collection. The answers given by the participants to the questions were analyzed and evaluated with Maxqda computer-aided qualitative data analysis. The most notable undisciplined behaviors identified as not complying with the dress code, peer bullying, and coming to class with incomplete materials. To ensure discipline, teachers reported using warnings/one-on-one meetings and meetings with parents in punishment practices. Among reward-oriented behaviors, it has been observed that giving gifts and assigning tasks in social activities come to the fore. Teachers stated that discipline problems are increasing day by day and shared their suggestions for making discipline practices more functional.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Sociology, Educational Psychology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | November 26, 2024 |
| Acceptance Date | February 14, 2025 |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |
Contact Information
Phone Number: +90 0318 357 35 92
Fax Number: +90 0318 357 35 97
E-mail: sbd@kku.edu.tr
Postal Address: Kırıkkale University, Graduate School of Social Sciences, Şehitler Campus, 71450, Yahşihan–KIRIKKALE, Türkiye
Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International License.