Türkiye havacılık alanına daha
kuruluş yıllarında ilgi göstermeye başlamıştır. Bu konuda da devletin kurucusu
Mustafa Kemal’in yakın ilgisi etkili olmuştur. Mustafa Kemal’in “İstikbal
göklerdedir. Göklerini koruyamayan uluslar, yarınlarından asla emin olamazlar”
veciz sözünde bu durum özetlenmiştir. Havacılık alanına erken ilgi ile birlikte
bu konuda ileri gitmiş ülkeler ve konuyla ilgili kurumlar incelenmiştir. Bu
bağlamda İngiltere, Fransa ve Almanya’ya uzmanlardan oluşan kurullar
gönderilmiştir. Sonuçta Almanya’nın Dessau şehrinde kurulu Junkers Uçak Şirketi
(Junkers Flugzeugewerke AG) bu iş için uygun görülmüştür. Bu firma ile Türk
Hükümeti arasında görüşmeler başlamış ve sürdürülen görüşmeler sonunda
Türkiye’de ortak bir uçak ve uçak motoru fabrikası kurulması
kararlaştırılmıştır. Yer olarak da Kayseri belirlenmiş, kısa sürede fabrika
inşaatı başlamış ve 1926’da hizmete açılmıştır. Ancak daha kuruluş aşamasında
Junkers firması ile finansman konuları üzerinde tartışmalar yaşandığı gibi
Junkers firması mali sıkıntılar yaşamaya başlamıştır. Junkers’in mali
sıkıntılarına Alman Dışişleri Bakanlığı da alışılmayan bir şekilde maddi destek
sağlamaya çalışmışsa da sonuçta malî sorunlar çözümlenememiş ve iki yıllık
faaliyetinden sonra TOMTAŞ iflas etmek durumunda kalmıştır. Böylece Türkiye’nin
büyük umutlar bağladığı havacılık alanındaki ilk girişimi başarısızlıkla
sonuçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |