Amaç: Bu araştırmanın amacı,
hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin palyatif bakım ünitesindeki
deneyimlerini incelemektir.
Yöntem: Çalışma, nitel araştırma
yöntemleri kapsamında yer alan fenomenoloji deseni kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul
eden öğrencilerden amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan benzeşik (homojen)
örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş yedi öğrenci oluşturmuştur.
Çalışmanın gerçekleştirilmesi için gerekli izinler alınmıştır. Araştırma
verilerinin toplanmasında “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Formu” kullanılmıştır. Görüşmeler ortalama 45 dakika sürmüştür.
Görüşmelerin ses kayıtları araştırmacılar tarafından çözümlenmek üzere
belgelenmiş, elde edilen verilere onları açıklayabilecek kavramlara ve
ilişkilere ulaşmak amacıyla araştırmacı tarafından içerik analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan
yedi hemşirelik birinci sınıf öğrencisinden dördü kız, üçü erkektir ve yaş
ortalaması 20,57’dir. Verilerin içerik analizi doğrultusunda “hastaya
ilişkin deneyimler”, “hemşirelik girişimlerine ilişkin deneyimler”, “yaşama ilişkin
deneyimler” ve “hemşirelik mesleği algısına ilişkin deneyimler” olmak üzere
dört tema belirlenmiştir. Temalar doğrultusunda ise “korku, umutsuzluk,
ümitsizlik, öfke, zorluk, acı çekme, zamanın değerliliği, umut aşılama, mesleki
özerkliğin anlamı, hemşire anahtar rol, insan onuru koruyucusu” olmak üzere 11
alt tema saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin ilk
klinik deneyimlerini yaşadıkları palyatif bakımda hasta kavramına ve
mesleklerine ilişkin yaşadıkları deneyimlerden, hastaların bağımlılık düzeylerinin
yüksek oluşu ve hastaların içinde bulundukları tedavi ve bakım sürecinin
hassasiyetine ilişkin düşünsel derinlik yaşadıkları ortaya konmuştur.
Objective: The aim of this study was to
determine the experience of the first year nursing students in the palliative
care unit.
Methods: The study was carried out
using the phenomenology design included in the qualitative research methods.
The sample of the study consisted of seven students determined by using
homogeneous sampling method which is one of the purposeful sampling methods.
Necessary permits were obtained to carry out the study. “Student Information
Form” and “Semi-Structured Interview Form” were used to collect the data.
Interviews lasted an average of 45 minutes. The audio recordings of the
interviews were analyzed by a researchers and content analysis was conducted by
the researcher in order to reach the concepts and relations that could explain
the data obtained.
Results: Of the seven nursing first
year students, four were female and three were male and the mean age was 20.57.
According to the content analysis of the data, four themes that “experiences
related to patient”, “experiences related to nursing interventions”,
“experiences related to life” and “experiences related to perception of
nursing”. In the direction of themes, 11 sub-themes were determined that
“fear”, “hopelessness”, “despair”, “anger”, “difficulty”, “suffering”, “value
of time”, “instil hope”, “meaning of professional autonomy”, “nurse key role”,
“human dignity protector”.
Conclusion: It was revealed that nursing
students experienced their first clinical experiences in the palliative care,
the experiences they experienced in the concept of the patient and their
professions, and the diminishing depth related to the holistic and humanistic
aspect of nursing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 12, 2020 |
Submission Date | May 22, 2019 |
Acceptance Date | October 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |