Research Article
BibTex RIS Cite

Mühendislik Tasarım Sürecine Dayalı STEM Etkinliklerine Yönelik Okul öncesi Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 88 - 107, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1415574

Abstract

Araştırmada STEM eğitiminde mühendislik tasarım sürecine dayalı etkinliklere yönelik algılarını belirlemek amacıyla okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri incelenmiştir. STEM eğitiminde mühendislik tasarım sürecine dayalı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan etkinliklerde öğretmen adayları mühendislik tasarım sürecinin tanımlama, araştırma, hayal etme, iletişim kurma, planlama ve üretme, test etme ve geliştirme basamaklarını takip etmişlerdir. Durum çalışması deseni ile yürütülen araştırmaya okul öncesi öğretmenliği programında son sınıfta öğrenim gören 11 gönüllü öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma süreci toplam 14 hafta sürmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Mühendislik Tasarımı Temelli STEM Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Form yedi açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda tüm öğretmen adayları etkinliklere yönelik olumlu görüş belirtirken iki aday hem olumlu hem de eğitimin dezavantajlarına yönelik görüş belirtmiştir. Olumlu görüşler olarak adaylar verilen eğitimin kendilerini kişisel ve sosyal beceriler açısından geliştirdiğini, yenilikçi ve farklı bakış açıları kazandırdığını, mühendislik becerilerini ve algılarını olumlu yönde desteklediğini, eğitim fakültelerinde ve diğer eğitim kademelerinde özellikle okul öncesinde bireylerin farklı gelişim alanları için destekleyici nitelikte olması nedeniyle bu eğitimin mutlaka entegre edilmesi gerektiği gibi görüşler belirtilmiştir. Dezavantaj olarak ise eğitimin zaman alıcı olması, maddi destek gerektirdiği, gruplar arasında rekabet duygusu oluşturabileceği ve bazı bireylerin kalabalık gruplarda geri planda kalma ihtimali olabileceğini belirtmişlerdir.

References

  • Asal Özkan, R., & Sarıkaya, R. (2023). Mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin dördüncü sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(2),318-327
  • Bayrakdar, A. (2019). Ortaokul düzeyi girişimcilik kavramına yönelik paydaş görüşlerinin incelenmesi. International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, İzmir.
  • Basham, J. D., & Marino, M. T. (2013). Understanding STEM education and supporting students through universal design for learning. TEACHING Exceptional Children, 45(4), 8-15.
  • Beane, J. (1991). The middle school: The natural home of integrated curriculum. Educational Leadership, 49(2), 9-13.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in p-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301-309.
  • Corlu, M. S. (2014). FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çakır, Z., & Altun Yalçın, S. (2021). Montessori Yaklaşımı Temelli Stem Etkinliklerinin Öğretmen Adaylarının Fene ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 1895-1924.
  • Çakır, Z., Yalçin, S. & Günsel, Ş. (2022). The Effect of Engineering Design-Based STEM Activities on the Refugee Students' Sense of School Belonging. Journal of Science Learning, 5(3), 478-487.

Examining the Opinions of Preschool Teacher Candidates About STEM Activities Based on the Engineering Design Process

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 88 - 107, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1415574

Abstract

In the study, the opinions of pre-school teacher candidates were examined in order to determine their perceptions of activities based on the engineering design process in STEM education. In the activities prepared by the researchers based on the engineering design process in STEM education, prospective teachers followed the steps of defining, researching, imagining, communicating, planning and producing, testing and developing the engineering design process. 11 volunteer teacher candidates studying in their final year in the preschool teaching program participated in the research, which was conducted with a case study design. The research process lasted a total of 14 weeks. “Engineering Design Based STEM Semi-Structured Interview Form” was used as a data collection tool in the research. The form consists of seven open-ended questions. As a result of the research, while all teacher candidates expressed positive opinions about the activities, two candidates expressed both positive opinions and disadvantages of education. Positive opinions are that the candidates stated that the education provided improved them in terms of personal and social skills, provided them with innovative and different perspectives, supported their engineering skills and perceptions positively, and that this education should definitely be used in faculties of education and other education levels, especially in pre-school, as it is supportive for different development areas of individuals. Opinions were expressed such as that it should be integrated. As disadvantages, they stated that training is time-consuming, requires financial support, may create a sense of competition between groups, and that some individuals may be left behind in crowded groups.

References

  • Asal Özkan, R., & Sarıkaya, R. (2023). Mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin dördüncü sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(2),318-327
  • Bayrakdar, A. (2019). Ortaokul düzeyi girişimcilik kavramına yönelik paydaş görüşlerinin incelenmesi. International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, İzmir.
  • Basham, J. D., & Marino, M. T. (2013). Understanding STEM education and supporting students through universal design for learning. TEACHING Exceptional Children, 45(4), 8-15.
  • Beane, J. (1991). The middle school: The natural home of integrated curriculum. Educational Leadership, 49(2), 9-13.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in p-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301-309.
  • Corlu, M. S. (2014). FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çakır, Z., & Altun Yalçın, S. (2021). Montessori Yaklaşımı Temelli Stem Etkinliklerinin Öğretmen Adaylarının Fene ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 1895-1924.
  • Çakır, Z., Yalçin, S. & Günsel, Ş. (2022). The Effect of Engineering Design-Based STEM Activities on the Refugee Students' Sense of School Belonging. Journal of Science Learning, 5(3), 478-487.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Zehra Çakır 0000-0003-4585-8214

Sema Altun Yalçın 0000-0001-6349-2231

Early Pub Date June 29, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 5, 2024
Acceptance Date May 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çakır, Z., & Altun Yalçın, S. (2024). Mühendislik Tasarım Sürecine Dayalı STEM Etkinliklerine Yönelik Okul öncesi Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 88-107. https://doi.org/10.48066/kusob.1415574