Araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sevdikleri ve sevmedikleri ödev türleri ile ödeve ilişkin hoşlandıkları ve hoşlanmadıkları öğretmen davranışlarını tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, iki ortaokulda sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan 16 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler merkezi sınav başarılarına ve cinsiyetlerine göre seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Toplanan veriler tümevarım analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, test ödevleri, ilgi alanına giren ödevler, el becerisi gerektiren ödevler ve araştırma ödevlerini severek yapmaktadırlar. El becerisi gerektiren ödevler ve araştırma ödevleri, öğrencilerin ilgi ve özelliklerine göre aynı zamanda öğrencilerin sevmedikleri ödev türleri arasında yer almaktadır. Yazma ödevleri, kişisel ihtiyaca uygun olmayan ve kişisel özelliklerine uygun olmayan ödevler sevilmemektedir. Ödevi fark etme, destek olma ve kolay ödev verme olumlu öğretmen davranışı olarak görülürken; kontrol etmeme, yeterli zaman vermeme, öğretmenler arasında koordinasyon eksikliği ve kıyaslama olumsuz öğretmen davranışı olarak görülmektedir. Öğrenciler kendilerini merkezi sınavlara hazırlayan ödev türlerini değerli bulmakta, diğer ödev türlerini zaman kaybı olarak değerlendirmektedirler.
The aim of the study was to determine the types of homework liked and not liked by middle school students and find out the teacher behaviors about homework which those students like and don't like. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was preferred in the study. The study group of the study consisted of 16 students in eighth grade in two different middle schools. The students were selected according to their central exam achievement and gender. Data were collected by semi-structured interview method. The collected data were analyzed by induction analysis. According to the results of the analysis, multiple-choice test assignments, homework related to students' interests, homework requiring dexterity and research homework are done with love. Homework requiring handicraft and research assignments are also among the types of homework that students do not like according to their interests and characteristics. Writing assignments, assignments that are not suitable for personal needs and personal characteristics are not liked. While recognizing homework, supporting and giving easy homework are seen as positive teacher behavior, not checking the homework, not giving enough time, lack of coordination among teachers and comparing are seen as negative teacher behavior. Students find the types of assignments that prepare them for centralized examinations valuable and consider other types of assignments as waste of time.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Acceptance Date | April 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |