One of
the ways to provide more effective, efficient and attractive experiences in
learning processes is to increase learners’ motivation, provide engagement of the
learners in these processes and designing these processes for the
sustainability. In this regard, gamification appears to be an innovative
approach that offers suggestions to apply game principles to non-game contexts.
In these considerations, this study deals with gamification within the
perspective of education and provides explanations regarding the definition of
gamification, application areas, gamer types and gamification models. The study
synthesizes existing findings in related literature and presents suggestions
for researchers and practitioners who want to use gamification in educational
processes. According to conclusion of this study, gamification is considered to
be an approach that provides meaningful experiences by using strategies to increase
learners’ motivation, and can be used to to ensure engagement of the learners
and sustainability of the learning experiences in e-learning processes.
Öğrenme
süreçlerinde daha etkili, verimli ve çekici deneyimler sağlayabilmenin
yollarından birisi de öğrenen motivasyonlarını arttırmak, öğrenenlerin bu
süreçlere adanmışlıklarını sağlamak ve süreçlerin sürdürülebilirliklerine
yönelik tasarımlar yapabilmekten geçmektedir. Bu doğrultuda oyunlaştırma, oyun
tasarım ilkelerini oyun dışı bağlamlara uygulayabilmeye yönelik öneriler sunan
yenilikçi bir yaklaşım olarak ortaya çıkmaktadır. Bu kapsamda bu çalışma
oyunlaştırma yaklaşımını eğitim çerçevesinde ele almakta, oyunlaştırmanın
tanımı, uygulama alanları, karakteristik özellikleri, oyuncu tipleri ve
oyunlaştırma modellerine yönelik açıklamalarda bulunmaktadır. Çalışma, ilgili
alanyazında yer alan mevcut bulguları sentezlenmekte ve oyunlaştırmayı eğitim
süreçlerinde kullanmak isteyen araştırmacı ve uygulamacılara öneriler
sunmaktadır. Bu çalışma sonucuna göre oyunlaştırma, öğrenenlerin
motivasyonlarını artırmaya yönelik stratejileri kullanarak öğrenenlerin daha
anlamlı öğrenme deneyimleri yaşayabilmelerine olanak sağlamakta, e-öğrenme
süreçlerinde öğrenenlerin adanmışlığını ve öğrenme deneyimlerinin
sürdürülebilirliğini sağlamak için kullanılabilecek bir yaklaşım olarak
değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2018 |
Submission Date | September 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |