The purpose of the present study is to investigate the pre-service classroom teachers’ attitudes towards the course of “Physical Education and Play Teaching” in relation to the university attended, grade level, gender, sports background, doing regular sports and the reason for selecting the profession of teaching. The universe of the study is made up of 3rd and 4th year preservice classroom teachers from the Education Faculties of Konya Necmettin Erbakan University and Muğla Sıtkı Koçman University in 2014-2015 academic year. The sampling of the study consists of 472 pre-service teachers randomly selected from among the students comprising the universe. In order to collect data, 36-item questionnaire of attitudes towards “Physical Education and Play Teaching” course was administered. The items are designed in Likert type. In the analysis of the collected data, SPSS 16.0 program package was used and frequencies were calculated and t-test and one-way variance analysis (ANOVA) were run. The results obtained were presented in tables and then interpreted. The attitudes of the students having done and still doing sports regularly and having preferred the profession of teaching on their own will towards the physical education and play teaching course were found to be more positive than the others.
pre-service classroom teacher physical education play teaching course physical education and play teaching attitude scale
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının
“Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi” dersine yönelik
tutumlarının; Üniversiteler, sınıfları, cinsiyet, geçmişte
spor yapma, düzenli spor yapma ve öğretmenlik mesleğini
tercih nedenlerinin etkisini bu değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmanının evrenini 2014-2015
akademik yılında Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi
ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören 3.
ve 4. Sınıf öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemini ise, Üniversitelerin ilgili bölümlerinde
öğrenim gören, öğrencilerden seçkisiz olmayan amaç
örnekleme metodu ile belirlenen toplam 472 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Bu çalışmada “Beden Eğitimi ve
Oyun Öğretimi” Dersine Yönelik Tutum Ölçeği
(BEOÖDYTÖ) 36 sorudan oluşan likert tipi anket
uygulanılmıştır. Verilerin analizinde; toplanan veriler
SPSS 16.0 paket programı ile değerlendirilerek, frekans, ttesti,
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz
edilmiştir. Elde edilen sonuçlar tablolar haline
dönüştürülüp yorumlanmıştır. Öğretmen adaylarının
beden eğitimi ve oyun öğretimi dersine yönelik
tutumlarının geçmişte ve halan düzenli spor yapanlar ile
kendi isteği ile öğretmenliği tercih edenlerde daha olumlu
olduğu tespit edilmiştir.
sınıf öğretmeni adayı beden eğitimi oyun öğretimi dersi beden eğitimi ve oyun öğretimi tutum ölçeği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | September 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 36 |