Bu araştırmanın amacı, Fen Bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik yönelimlerini ve cinsiyet, mesleki kıdem ve görev yeri değişkenlerine göre yönelimlerinin nasıl değiştiğini belirlemektir. Tarama modeline uygun olarak yürütülen araştırmaya, Aydın ilinde görev yapan 95 Fen Bilimleri öğretmeni katılmıştır. Öğretmenlerin fen öğretimi yönelimlerini belirlemek amacıyla Schuster ve diğer. (2007)’nin geliştirdiği Fen Öğretimi Eğitsel Yaklaşım Testi (FÖEYT) kullanılmıştır. FÖEYT’nin Türkçeye uyarlaması Güvenç ve Sert (2013) tarafından yapılmıştır. 16 maddelik testin seçenekleri doğrudan öğretim, aktif doğrudan, yapılandırılmış sorgulayıcı ve yapılandırılmamış buluş olmak üzere dört farklı yönelimi temsil etmektedir. Araştırmanın sonuçları, öğretmenlerin fen öğretimi yönelimleri yapılandırılmış sorgulayıcı olduğunu göstermiştir. Yani öğrenci önceden belirlenmiş bilimsel bir içeriği öğrenmek için öğretmenin rehberliğinde bir olguyu ya da bir fikri keşfetmeye çalışmaktadır. Ayrıca bayan öğretmenler erkek öğretmenlere göre, mesleki kıdemi 11-20 yıl olan öğretmenler, 1-10 yıl mesleki kıdemi olan öğretmenlere göre ve merkezde görev yapan öğretmenler ilçelerde görev yapan öğretmenlere göre daha yapılandırılmış sorgulayıcı yönelimlere sahiptir. Cinsiyetin öğretmenlerin fen öğretimi uygulamalarını etkileyen bir unsur olduğu ortaya çıkarken, öğretmenlerin mesleki kıdemleri arttıkça daha çok yapılandırılmış sorgulayıcı yönelimini benimsedikleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin yönelimlerini görev yaptıkları kurumun koşullarına göre biçimlendirdikleri ve böylece bulundukları fiziksel koşullarla fen öğretimi yönelimleri arasında yaşadıkları çatışmayı çözebildikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Fen öğretimi yönelimi aktif doğrudan yapılandırılmamış buluş fen öğretmeni demografik değişkenler
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 4, 2016 |
Submission Date | March 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 39 |