Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimyasal Tehlike Sembollerini Kavrama Düzeyleri ile Kimya Kaygıları Arasındaki İlişki

Year 2017, Issue: 44, 321 - 338, 21.12.2017
https://doi.org/10.21764/maeuefd.320186

Abstract

Bu araştırmanın
amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının kimyasal tehlike sembollerini anlama
düzeyleri ile kimya kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Ayrıca,
araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının kimyasal tehlike sembollerini
anlama ve kimya kaygı düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık
gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırma, deneysel olmayan
araştırmalardan ilişkisel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, dört farklı
üniversitenin Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören
toplam 369 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, “Kimya
Kaygı Ölçeği” ve “Kimyasal Tehlike Sembollerini Bilme, Algı ve Farkındalık
Düzeylerini Belirleme Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, Mann-Whitney
U testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman sıra
farkları korelasyon analizi tekniklerinden faydalanılarak analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda kız ve erkek öğrenciler arasında kimyasal tehlike
sembollerini anlama düzeyleri açısından kız öğrenciler lehine istatistiki
olarak anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Ayrıca
kimya kaygısında sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılığın olduğu da
tespit edilmiştir. Diğer taraftan
katılımcıların tehlike sembollerini anlama düzeyi ile kimya kaygıları
arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık olduğu da belirlenmiştir.

References

  • Anılan, B., Görgülü, A. & Balbağ. M.Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuvarı endişeleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 575-594.
  • Anılan, B. (2010). The recognition level of the students of science education about the hazard symbols of chemicals (Case of ESOGU, Eskisehir). Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2010), 4092-4097.
  • Azizoğlu, N.& Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55-62.
  • Basaran, I.E. (2005). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme ve ortam. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bowen, C.W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students. Educational and Psychological Measurement, 59(1), 171-185.
  • Czerniak, C. & Chiarelott, L. (1984). Science anxiety: An investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, April, 23-27, New Orleans, LA.
  • Eddy, R.M. (1996). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources and student characteristics. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
  • Eddy, R.M. (2000). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources, and students characteristics. Journal of Chemical Education, 77(4), 514-517.
  • Erökten, S. (2010). Fen bilgisi öğrencilerinde kimya laboratuvar uygulamalarının öğrenci endişeleri üzerine etkisinin değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 107-114.
  • Fivizzani, K.P. (2005). The Evolution of Chemical Safety Training. Chemical Health and Safety, 12(6), 11-15.
Year 2017, Issue: 44, 321 - 338, 21.12.2017
https://doi.org/10.21764/maeuefd.320186

Abstract

References

  • Anılan, B., Görgülü, A. & Balbağ. M.Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuvarı endişeleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 575-594.
  • Anılan, B. (2010). The recognition level of the students of science education about the hazard symbols of chemicals (Case of ESOGU, Eskisehir). Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2010), 4092-4097.
  • Azizoğlu, N.& Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55-62.
  • Basaran, I.E. (2005). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme ve ortam. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bowen, C.W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students. Educational and Psychological Measurement, 59(1), 171-185.
  • Czerniak, C. & Chiarelott, L. (1984). Science anxiety: An investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, April, 23-27, New Orleans, LA.
  • Eddy, R.M. (1996). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources and student characteristics. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
  • Eddy, R.M. (2000). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources, and students characteristics. Journal of Chemical Education, 77(4), 514-517.
  • Erökten, S. (2010). Fen bilgisi öğrencilerinde kimya laboratuvar uygulamalarının öğrenci endişeleri üzerine etkisinin değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 107-114.
  • Fivizzani, K.P. (2005). The Evolution of Chemical Safety Training. Chemical Health and Safety, 12(6), 11-15.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Cemal Tosun

Erdal Şenocak This is me

Yavuz Taşkesenligil This is me

Publication Date December 21, 2017
Submission Date June 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 44

Cite

APA Tosun, C., Şenocak, E., & Taşkesenligil, Y. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimyasal Tehlike Sembollerini Kavrama Düzeyleri ile Kimya Kaygıları Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 321-338. https://doi.org/10.21764/maeuefd.320186