One of the barriers for using a target language as
a communicative tool is that issues of pronunciation. The meaning
of the concepts of speech, articulation, pronunciation, diction was examined,
in this article, which aims to answer the questions of how and how much to give
place to pronunciation training in Turkish education for foreigners, and it has
been tried to develop an overview of pronunciation education in foreign
language teaching by using the literature
survey method. In order to draw a frame on how and how much training of
pronunciation is take place in the textbooks prepared for teaching Turkish for
foreigners; “Gazi, Turkish for Foreigners / A1 Basic Level”, and “Yedi İklim
Turkish A1 Level Course Book”, and ”Istanbul / Turkish for Foreigners“, and
“Turkish Curriculum as a Foreign Language” prepared
by Ankara University, were examined. It has been tried to determine the role of
pronunciation education in language teaching approaches, and recommendations
have been made for strategies that can be used for pronunciation education and
activities that can be applied. İt has been concluded that the pronunciation
education in Turkish teaching for foreigners should be taken from the A1 level and repeated within the process and
integrated with the curriculum.
pronunciation articulation speech skills teaching Turkish to foreigners foreign language education
Bir hedef dilin iletişim aracı olarak
kullanılmasının önündeki engellerden biri de telaffuz sorunlarıdır. Yabancılara
Türkçe eğitiminde telaffuz eğitimine ne kadar ve nasıl yer verilmesi gerektiği
sorularına cevap arayan bu yazıda; “konuşma”, “boğumlama”, “telaffuz”,
“diksiyon” kavramlarının anlamları incelenmiş, literatür taraması yöntemi
kullanılarak yabancı dil öğretiminde telaffuz eğitimi ile ilgili bir bakış
geliştirilmeye çalışılmıştır. Yabancılara Türkçe öğretmek için hazırlanan ders
kitaplarında telaffuz eğitiminin nasıl ve ne kadar yer aldığıyla ilgili bir
çerçeve çizmek üzere, “Gazi Yabancılar İçin Türkçe / A1 Temel Düzey”, “Yedi
İklim Türkçe A1 Seviye Ders Kitabı” ve “İstanbul / Yabancılar İçin Türkçe” adlı
ders kitapları yanında Ankara Üniversitesi Tömer tarafından hazırlanan “Yabancı
Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı”, incelenmiştir. Telaffuz eğitiminin dil
öğretim yaklaşımlarındaki yeri saptanmaya çalışılmış, telaffuz eğitimi için
kullanılabilecek stratejiler ve uygulanabilecek etkinlikler öneriler
getirilmiş, yabancılara Türkçe öğretiminde telaffuz
eğitiminin A1 düzeyinden itibaren süreç içinde tekrarlanan ve birbirini
tamamlayan etkinlikler halinde müfredatla bütünleşik olarak verilmesi gerektiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | March 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |