The main aim of this study is to develop a tool for the evaluation of
preschool children’s executive functions and teachers’ strategies supporting
towards them. In this research, where the screening method is used, the random
sampling method is used, and the sample of the work formed from the 285
pre-school teachers where they were living in various regions of Turkey's. The
Tool for Evaluation of Preschool Teachers’ Competency of Using the Strategies
Promoting Children’s Executive Functions of expert opinion was consulted for
coverage validity. Confirmatory factor analysis of the scale with 104 items
showed that the scale items consisted of 4 dimensions and 8 sub-dimensions as
predicted. Each dimension of the scale is suitable for separate evaluation. Evaluation
of the scale is performed not as a single total grade, but as grading each
dimension separately.As a result of this study; The Tool for the Evaluation of Preschool
Teachers’ Competency in Using Strategies Promoting Childrens’ Executive
Functions” It has been determined that it is a valid and reliable measurement
tool for evaluation. As a result of this study; The Tool for the Evaluation of
Preschool Teachers’ Competency in Using Strategies Promoting Childrens’
Executive Functions” It has been determined that it is a valid and reliable
measurement tool for evaluation.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin çocukların yürütücü
işlev becerilerinin gelişimini destekleme stratejilerini değerlendirmeye
yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Tarama yönteminin
kullanıldığı bu araştırmada, seçkisiz örneklem yöntemi kullanılmış olup, çalışmanın
örneklemini Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde yaşayan 285 okul öncesi öğretmeni
oluşturmuştur. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocukların Yürütücü İşlevlerini
Destekleyen Stratejileri Kullanma Yeterliliklerini Değerlendirme Aracının
kapsam geçerliliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Yedili likert tipi, 104
maddeden oluşan ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin
maddelerinin öngörüldüğü şekilde 4 boyut 8 alt boyuttan oluştuğu saptanmıştır. Ölçeğin her boyutu
ayrı ayrı değerlendirilmeye uygundur. Ölçeğin değerlendirilmesi tek bir toplam
puan üzerinden değil, her boyutu ayrı ayrı puanlanarak yapılmaktadır. Bu çalışmanın
sonucunda; Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocukların Yürütücü İşlevlerini
Destekleyen Stratejileri Kullanma Yeterliliklerini Değerlendirmeye yönelik
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | April 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |