Bu çalışmanın amacı, Rafferty ve Griffin
(2005) tarafından geliştirilen Impact of Inclusion on Typically Developing
Children isimli ölçeğin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu,
Kocaeli ili Gebze ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve
ilkokullarda çalışan 196 öğretmen oluşturmaktadır. Bütünleştirmenin Normal
Gelişim Gösteren Çocuklar Üzerindeki Etkisi Ölçeği’nin, BF ve BR olmak üzere
orijinalindeki iki faktörlü örtük yapısının, Türkçe’ye uyarlanan ölçekte de
aynı şekilde sağlandığı DFA sonucunda doğrulanmıştır. Çalışmada ölçeğin BF (4)
alt boyutu için α=.867 ve ω=.868; BR (8) alt boyutu için α=.832 ve ω=.836
olarak bulunmuştur. Elde edilen bu bulgular ışığında, Türkçe’ye uyarlanan bu
ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
The aim of the present study is to adapt the Impact of
Inclusion on Typically Developing Children Scale developed by Rafferty and
Griffin (2005) into Turkish. The study group consists of 196 teachers working
at kindergartens and primary schools under the Ministry of National Education
in Gebze, Kocaeli. It was confirmed as a result of the CFA that the two-factor
latent structure of the original form of the Impact of Inclusion on Typically
Developing Children Scale as BI and RB was maintained in the same way in its
Turkish adaptation. The study found for the BI (4) subscale α=.867 and ω=.868; for the RB (6) subscale α =.832 and ω=.836.
In the light of these findings, it can be stated that the Turkish adaptation of
the scale is valid and reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | June 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |