In this research, there exists a discussion
on integrating writing into mathematics education.
Writing contributes to the teaching process in both
learning and evaluation dimensions. One of the
ways in which writing is used in mathematics
courses is the inclusion of writing in the problem
solving process. Writing can improve problemsolving skills, and also it gives teachers the
opportunity to evaluate their students' problemsolving processes as a whole. The aim of the study
is to reveal the students' writing skill levels on how
to solve the problem and the relationship between
what they write and what they do to solve the
problem. In this way, the effect of writing on
evaluation will be analyzed. For this purpose, a
qualitative research has been designed. 41, 2nd and
3rd year students participated in the study.
Questionnaires consisting of 3 open-ended questions
were used as a data tools. In these forms, the
students wrote about both the solution of the
problems and the reasons for their solution. In the
data analysis, first of all, students' responses to the
problems and then their reasons were coded. The
reasons for the correct and incorrectly resolved
questions were analyzed separately. The level of
presenting the reasons for the students who
answered the question correctly is good but not
sufficient when considering the culture of the school
in which such a habit is not developed. The reasons
for the students who answered the question
incorrectly provide detailed data on their thinking
and problem solving process.
Bu araştırmada matematik eğitimine yazı yazmanın
entegre edilmesine yönelik bir tartışma yürütülmektedir.
Yazı yazmak hem öğrenme hem de değerlendirme
boyutunda öğretim sürecine katkı sağlamaktadır. Yazının
matematik derslerinde kullanım şekillerinden birisi de
problem çözme sürecine yazı yazmanın dâhil edilmesidir.
Yazı problem çözme becerisini geliştirebileceği gibi,
öğretmenlere de öğrencilerinin problem çözme süreçlerini
bütün olarak değerlendirme fırsatı sunar. Bu araştırmada
yazı, yazının matematik dersine entegre edilmediği
durumlarda, bir değerlendirme aracı olarak ele alınmıştır.
Araştırmanın amacı, öğrencilerin çözdükleri problemin
çözümüne ilişkin gerekçe sunma düzeyleri ve sundukları
gerekçeler ile yaptıkları işlemler arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkararak, yazı yazmanın değerlendirmeye yönelik etkisini
analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda nitel bir araştırma
kurgulanmıştır. Araştırmaya toplam 41 ikinci ve üçüncü
sınıf öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise
açık uçlu 3 sorudan oluşan soru formları kullanılmıştır. Bu
formlara öğrenciler hem problemlerin çözümünü, hem de
yaptıkları çözüme yönelik gerekçelerini yazmışlardır. Veri
analizinde ilk olarak öğrencilerin problemlere sunduğu
yanıtlar, daha sonra ise gerekçeleri kodlanmıştır. Doğru ve
yanlış çözülen sorulara dair gerekçeler ayrı ayrı analiz
edilmiştir. Soruyu doğru yanıtlayan öğrencilerin
gerekçelerini sunma düzeyleri, böyle bir alışkanlığın
gelişmediği okul kültürü dikkate alındığında iyi bir
düzeydedir ama yeterli değildir. Soruyu yanlış yanıtlayan
öğrencilerin gerekçeleri ise soruyu çözme sürecine ve
düşünüşlerine dair ayrıntılı veriler sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 53 |