It is aimed to investigate the relationship between
the self-differentiation, altruism, internal-external locus of control, and
positive-negative emotion levels in university students in this study. The
study group of the research constitutes of the 317 university students, 196
females and 121 males, who were studying at Faculty of Education in Uşak
University in 2018-2019 academic years and who voluntarily agreed to
participate in the research. The Self-Differentiation Scale (SDS) was used to
measure the levels of self-differentiation levels of the participants, the
Rotter's Internal-External Locus of Control Scale (RIELCS) was used to
determine the locus of control; and the Altruism Scale (AS) was used to measure
their altruism levels and the Positive and Negative Emotion Scale (PNES) was
used to measure their positive and negative emotion levels. The stepwise
regression analysis was performed to determine to what extent the independent
variables predicted self-differentiation. It was found that the altruism and
all dimensions and sub-dimensions of positive and negative emotions
significantly predicted the self-differentiation. It was determined that the
internal and external locus of control of the university students did not have
any effect on the differentiation of self except for the chance and
interpersonal external control sub-dimension.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin
benlik ayrımlaşması, özgecilik, iç-dış kontrol odağı ve pozitif-negatif duygu
düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi,
2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nin
çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarak
katılmayı kabul eden 196’sı kız (%61,8), 121’i erkek (%38,2) olmak toplam 317
üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların benlik ayrımlaşması düzeylerini
ölçmek amacıyla “Benlik Ayrımlaşması Ölçeği” (BAÖ), kontrol odağını belirlemek
amacıyla “Rotter’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği (RİDKOÖ), özgecilik düzeylerini
ölçmek amacıyla “Özgecilik Ölçeği” (ÖÖ)
ve pozitif ve negatif duyguyu ölçmek amacıyla “Pozitif ve Negatif Duygu
Ölçeği” (PNDÖ) kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin benlik ayrımlaşmasını açıklama
düzeyini belirlemek amacıyla aşamalı regresyon analizi yapılmıştır. Özgeciliğin
ve pozitif ve negatif duyguların tüm boyutları birlikte alt boyutlarının
birlikte benlik farklılaşmasını istatistiksel olarak anlamlı şekilde yordadığı
görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin iç ve dış kontrol odağının şans ve
kişiler arası dış kontrol alt boyutu dışında benliğe ilişkin farklılaşmada bir
etkisinin olmadığını tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, alan yazın kapsamında
tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | April 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 53 |