In this research, which was carried out taking into account these situations, was aimed to investigate the prospective science teachers’ analogical reasoning in the optics subjects. In this research, a case study research method from qualitative research approaches was used to examine in detail the prospective science teachers’ analogical reasoning in the optics subjects. The sample of the research was consisted of 38 prospective science teachers who took the Course of Science Teaching Laboratory Applications II. In the research, the prospective science teachers prepared 38 worksheets. 32 worksheets on optics subjects were used as a data collection tool. The data obtained from the research were analyzed in the method of descriptive analysis. In worksheets that analogical reasoning on the optics subjects could not be formed, the prospective science teachers did not direct the most resources to the target, the source and the target were the same, and there were no resources. In addition, the most questions/discussions and the least direct instruction types were preferred in the findings obtained from the analogical reasoning type in the worksheets. In future studies, after corrections are made in line with the analogical reasoning worksheets prepared by the prospective science teachers, it is recommended to apply the worksheets by finalizing them both in terms of providing pedagogical field knowledge to the prospective teachers and contributing to the relevant field.
Bu araştırmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının optik konularındaki analojik akıl yürütmelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının optik konusundaki analojik akıl yürütme durumlarını detaylı bir şekilde incelemek için nitel araştırma yaklaşımlarından durum araştırması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları II dersini alan 38 fen bilgisi öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada fen bilgisi öğretmen adayları 38 tane etkinlik hazırlamışlardır. Optik konusunda hazırladıkları 32 tane analojik akıl yürütme etkinlikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi analiz edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının optik konularında analojik akıl yürütmelerin oluşturulamadığı etkinliklerde en çok kaynağın hedefe yönlendirmemesi, kaynak ile hedefin aynı olması ve kaynak olmaması durumları ortaya çıkmıştır. Ayrıca etkinliklerde analojik akıl yürütme türünden elde edilen bulgularda en çok soru/tartışma ve en az düz anlatım türlerini tercih edilmiştir. İleride yapılacak çalışmalarda fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları analojik akıl yürütme etkinliklerine dönütler doğrultusunda düzeltmeler yapılmasının ardından etkinliklere son hali verilerek uygulanması hem öğretmen adaylarına pedagojik alan bilgisi kazandırma hem de ilgili alanyazına katkılar sağlama açısından önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2023 |
Publication Date | August 12, 2021 |
Submission Date | April 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 59 |