The aim of the study is to examine the use of experienced teachers’ practices in pre-service education according to the views of classroom pre-service teachers. The research was designed as a phenomenological pattern. In the research, semi-structured interview technique was used as data collection tool. The data obtained from the interviews were analyzed with content analysis. The study group was chosen according to the criterion sampling technique. The study group of the research consists of 12 primary school pre-service teachers who take the Alternative Education Practices Course in the classroom teaching department of education faculty at Siirt University. The findings of the study reveal that it is beneficial for experienced teachers to share their practices with pre-service teachers in pre-service education. According to the results of the study, the pre-service teachers consider it as pleasing, encouraging and educative that experienced teachers who have worked in villages share their practices with prospective teachers. The practices shared by experienced teachers develop pre-service teachers, raise their awareness and contribute to their motivation. However, the same practices cause some prospective teachers to worry. Pre-service teachers are influenced by the practices of experienced teachers who have worked in villages related to education, school and parents. In order for prospective teachers to be better prepared to teach in villages, it can be ensured that they interact with teachers who have experience of working in villages in at least one lesson in pre-service education.
Experienced teachers teachers practices pre-service education classroom pre-service teachers
Araştırmanın amacı hizmet öncesi eğitimde deneyimli öğretmen tecrübelerinden yararlanmanın sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma grubu ölçüt örnekleme tekniğine göre seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde İlkokulda Alternatif Eğitim Uygulamaları Dersi’ni alan 12 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışma bulguları hizmet öncesi eğitimde deneyimli öğretmen tecrübelerinin öğretmen adayları ile paylaşmasının faydalı olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları, köylerde çalışmış deneyimli öğretmenlerin hizmet öncesi eğitimde tecrübelerini öğretmen adayları ile paylaşmasını hoşnut edici, teşvik edici ve yetiştirici olarak değerlendirmektedir. Öğretmen adaylarına göre deneyimli öğretmenlerin paylaştıkları tecrübeler, öğretmen adaylarını geliştirmekte, onlara farkındalık kazandırmakta ve güdülenmelerine katkıda bulunmaktadır. Ancak aynı tecrübeler bazı öğretmen adaylarının endişelenmesine de sebep olmaktadır. Öğretmen adayları, köylerde çalışmış deneyimli öğretmenlerin eğitim-öğretim, okul ve veli ile ilgili paylaştıkları tecrübelerinden etkilenmektedir. Öğretmen adaylarının köyde daha iyi öğretmenlik yapabilmesi için hizmet öncesi eğitimde, en az bir derste, köylerde çalışma deneyimi olan öğretmenlerle etkileşime geçmeleri sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2021 |
Submission Date | March 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 60 |