The purpose of this study was to determine the views of middle school mathematics teachers about using mathematics history in mathematics lessons and mathematics textbooks. Case study method was used in the research. The sample of the study consists of three male and three female middle school mathematics teachers working in the 2019-2020 academic year. In the research, maximum diversity sampling, which is one of the purposeful sampling methods, was used. In the research, semi-structured interview form was used as a data collection tool. Semi-structured interviews with teachers were examined through the content analysis method. According to the results of the research, teachers stated that the history of mathematics should be used in the lessons. In this way, they emphasized that students’ interest and curiosity towards the lessons will be awakened. All of the teachers stated that the content of mathematics history was not used adequately in mathematics textbooks. It has been determined that more frequent use of the history of mathematics in the textbooks will ensure that it is used more in the lessons. At the same time, it was concluded that teachers feel insufficient about the history of mathematics.
Bu çalışmanın amacı, matematik tarihinin matematik derslerinde ve matematik ders kitaplarında kullanılmasına yönelik ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan üç erkek, üç kadın ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Öğretmenler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenler ders içerisinde matematik tarihinin kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. Bu şekilde öğrencilerin derse karşı ilgi ve merakının uyandırılacağını vurgulamışlardır. Öğretmenlerin tamamı, matematik tarihi içeriklerinin matematik ders kitaplarında yeterli olarak kullanılmadığını belirtmişlerdir. Ders kitaplarında matematik tarihine daha sık yer verilmesinin derslerde kullanımını arttıracağı belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmenlerin matematik tarihi konusunda kendilerini yetersiz hissettikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2022 |
Submission Date | December 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 62 |