In this study, an achievement test was developed for the subject of the phases of the Moon and eclipses in the astronomy course of the science teaching programme of universities. In order to develop an achievement test, firstly the purpose of the research was determined. Then, the subtopics of the phases of the Moon and eclipses in the science teacher education programme were formed. The questions of the test were prepared according to the sub-topics. The test, which initially consisted of 28 items, was reduced to 23 items due to content validity after expert opinion. For the pilot application, the achievement test was applied to 101 pre-service science teachers from the third and fourth grades who had received astronomy education in Malatya and Elazığ. After the application, item analyses of the test were performed with Microsoft Excel, SPSS and TAP programs. In data analysis, item difficulty and item discrimination indices were analysed. After the analysis, 3 more items were removed from the test and the achievement test was finalised with 20 questions. The KR-20 reliability coefficient of the test was calculated as 0.717. In addition, the average difficulty value of the test was 0.568 and the general discrimination index value was 0.44. From the data obtained, it was concluded that the test was highly reliable and discriminative. The Moon phases and eclipses achievement test can be used to determine the prior knowledge of the students, can be used within the scope of formative assessment activities during the teaching process, and can also be used after teaching.
Özet: Bu çalışmada üniversitelerin fen bilgisi öğretmenliği, astronomi dersinin Ay’ın evreleri ve tutulmalar konusuna yönelik bir başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testi geliştirmek için öncelikle araştırmanın amacı belirlenmiştir. Ardından fen bilgisi öğretmenliği öğretim programı Ay’ın evreleri ve tutulmalar konusuna yönelik alt konu başlıkları oluşturulmuştur. Testin soruları alt konu başlıklarına göre hazırlanmıştır. Başlangıçta 28 maddeden oluşan test uzman görüşü sonrası kapsam geçerliği nedeniyle 23 maddeye düşürülmüştür. Pilot uygulama için başarı testi Malatya ve Elazığ’daki astronomi eğitimi almış üçüncü ve dördüncü sınıftan 101 fen bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sonrası testin madde analizleri Microsoft Excel, SPSS ve TAP programları ile yapılmıştır. Veri analizinde madde güçlük ve madde ayırt edicilik indekslerine bakılmıştır. Analiz sonrasında 3 madde daha testten çıkarılmış ve başarı testi 20 sorudan oluşan son halini almıştır. Testin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.717 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testin ortalama güçlük değeri 0.568 ve genel ayırt edicilik indeks değeri 0.44 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen verilerden testin yüksek düzeyde güvenilir ve ayırt edici olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ay’ın evreleri ve tutulmalar başarı testi öğrencilerin ön bilgilerini belirlemede, öğretim sürecinde biçimlendirici değerlendirme faaliyetleri kapsamında kullanılabileceği gibi öğretim sonrasında da kullanılabilir.
Bu araştırmada verilerin elde edilmesi, verilerin analizi, katılımcıların belirlenmesi ve elde edilen verilerin saklanması noktasında etik ilkelere uygun davranılmıştır. Bu doğrultuda İnönü Üniversitesi Etik Komisyonundan etik kurul izni alınmıştır (08/03/2024 tarih ve E.420498 sayılı izin). Bununla birlikte katılımcıların izinleri doğrultusunda araştırma gerçekleştirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | April 18, 2024 |
Acceptance Date | July 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 75 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty