Folk songs are among the most important elements reflecting the cultural characteristics of a society. Considering the intertwined structure of culture and education in social life, it is revealed that folk songs are an important source to be used in educational processes. In this context, the aim of the research is to contribute to the use of folk songs as a teaching material in the violin education process by adapting the folk songs of Çorum region to the violin and performing them with universal playing techniques specific to the violin. This research, which shows which technical features of the violin can be utilised and how, is important in terms of both revealing the necessity of the place of folk songs in the violin education repertoire and pioneering other studies to be conducted in this field. The research is a descriptive and survey model research. The data were obtained through literature review method. Content analysis was used to analyse the data. 5 Çorum folk songs were determined as the sample. Various positioning, nuances, right hand, left hand playing techniques were included on the folk songs and violin adaptations of the folk songs were made. It was determined that the adapted folk songs included 5 different makam scales, had sofyan and nim sofyan methods, were 6 to 10 voices wide and contained different nuances. In addition, it was concluded that the folk songs generally have 1st, 2nd, 3rd, 4th position transitions and include various right hand and left hand techniques.
Halk türküleri bir toplumun kültürel özelliklerini yansıtan en önemli ögelerdendir. Toplumsal yaşamda kültür ve eğitimin iç içe olan yapısı göz önüne alındığında ise türkülerin eğitim süreçlerinde başvurulması gereken önemli bir kaynak olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, Çorum yöresi türkülerini kemana uyarlayarak türkülerin keman eğitimi sürecinde bir öğretim materyali olarak kullanılması ve kemana özgü evrensel çalma teknikleriyle icra edilmesi noktasında katkıda bulunmaktır. Kemanın hangi teknik özelliklerinden ne şekilde yararlanılabileceğini gösteren bu araştırma, hem türkülerin keman eğitimi dağarındaki yerinin gerekliliğini ortaya koyması, hem de bu alanda yapılacak olan diğer çalışmalara öncülük etmesi bakımından önemlidir. Araştırma, betimsel nitelikli ve tarama modelinde bir araştırmadır. Veriler, kaynak taraması yöntemi ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizine başvurulmuştur. Örneklem olarak 5 Çorum türküsü belirlenmiştir. Türküler üzerinde çeşitli konumlandırmalara, nüanslara, sağ el, sol el çalma tekniklerine yer verilmiş ve türkülerin keman uyarlamaları yapılmıştır. Uyarlaması yapılan türkülerin 5 farklı makam dizisini içerdiği, sofyan ve nim sofyan usullerine sahip olduğu, 6 ila 10 ses genişliğinde olduğu ve farklı nüansları içerdiği saptanmıştır. Ayrıca türkülerin genel olarak 1., 2., 3., 4. Pozisyon geçişli olduğu, çeşitli sağ el ve sol el tekniklerini içerdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interpretation in Turkish Folk Music, Music (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2024 |
Publication Date | June 23, 2024 |
Submission Date | April 20, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 46 |