Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON THE USABILITY OF CORUM REGIONAL FOLK SONGS IN VIOLIN EDUCATION

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 46, 1029 - 1041, 23.06.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1471287

Öz

Folk songs are among the most important elements reflecting the cultural characteristics of a society. Considering the intertwined structure of culture and education in social life, it is revealed that folk songs are an important source to be used in educational processes. In this context, the aim of the research is to contribute to the use of folk songs as a teaching material in the violin education process by adapting the folk songs of Çorum region to the violin and performing them with universal playing techniques specific to the violin. This research, which shows which technical features of the violin can be utilised and how, is important in terms of both revealing the necessity of the place of folk songs in the violin education repertoire and pioneering other studies to be conducted in this field. The research is a descriptive and survey model research. The data were obtained through literature review method. Content analysis was used to analyse the data. 5 Çorum folk songs were determined as the sample. Various positioning, nuances, right hand, left hand playing techniques were included on the folk songs and violin adaptations of the folk songs were made. It was determined that the adapted folk songs included 5 different makam scales, had sofyan and nim sofyan methods, were 6 to 10 voices wide and contained different nuances. In addition, it was concluded that the folk songs generally have 1st, 2nd, 3rd, 4th position transitions and include various right hand and left hand techniques.

Kaynakça

  • Akbudak, H. - Akpınar, M. (2020). Malatya türkülerinin keman eğitiminde kullanılması üzerine bir çalışma. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 203-215.
  • Akbudak, H. - Akpınar, M. (2021). Keman eğitiminde konumda kalarak ve konum geçişli çalma becerisinin öğretiminde Türk müziği kaynaklı ezgilerin kullanılabilirlik durumunun incelenmesi. The Journal of Social Sciences, 50, 323-338
  • Akpınar, M. (2016). Kemanda tiril tekniğinin öğretilmesinde türk halk ezgilerinin kullanılması. ASOSJOURNAL (The Journal Of Academic Social Science), 4(37), 155-165.
  • Çit, U. (2014). Batı müziği keman eğitiminde Türk müziği eserleri ve etütleri. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirci, A. (2014). Literatür taraması. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, 1, 73-108.
  • Erden, Z. İ. (2023). Gavinies’nin 24 etüdünün keman tekniğine olan katkılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (95), 350-371.
  • Ergün, G. (2023). Nicolla Paganini’nin 24 numaralı kaprisi üzerine detaylı bir inceleme ve çalışma önerileri. Premium E-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(33), 919–925.
  • Eroğlu, F. B. (2014). Türk halk müziğinde yöre, üslûp ve tavır kavramları. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 231-238.
  • Garip, S. (2023). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Gülüm, O. (2020) Aydın Kadıoğlu zeybeğinin kemana uyarlanması. Eurasian Journal of Music and Dance, (17), 77-110.
  • Gülüm, O. - Albuz, A. (2019). Keman eğitiminde Türk halk müziği eserlerinin kullanılma durumuna yönelik öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 42, 1-11.
  • Güzel, B. B. (2022). Türk halk müziği ezgilerinin keman eğitiminde kullanılabilirliğine yönelik öğretim elemanı görüşleri ve makamsal etüt örnekleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Haner, O. (2018). Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahraman, B. (2023). Malatya Arguvan yöresi türkülerinin ortaöğretim müzik eğitiminde kullanılabilirliği. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakaş, B.-Dündar, M. (2018). Amasya yöresi Türk halk oyunları ezgilerinin keman eğitimine uyarlanması. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 10(3), 308-324.
  • Kınık, M. (2011). Bir iletişim aracı olarak Türk halk müziği ve türküler. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 136-150.
  • Köroğlu, S. A. (2015). Literatür taraması üzerine notlar ve bir tarama tekniği. GİDB Dergisi, 1, 61-69.
  • Metin, O. - Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: iletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, AÜSBD Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Özel Sayısı, 22(2), 273-294.
  • Özçimen, A. - Gök, S. (2013). Antalya yöresi halk Türkülerinde yer alan kültürel motifler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 92-97.
  • Özkul, Ş. (2023). Kayseri türkülerinin keman eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir çalışma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Parpucu, H. (2021). Keman öğretiminde teke yöresi türkülerinin seslendirilmesine yönelik bir alıştırma modeli önerisi ve uygulamadaki görünümü. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Parpucu, H. - Özçelik, S. (2021). Keman eğitiminde kullanılan teke yöresi türkü ve alıştırmalarına yönelik keman eğitimcilerinin görüşleri. Turkish Studies-Educational Sciences, 16(3), 1623-1643.
  • Parpucu, H. - Özçelik, S. (2022). Keman öğretiminde teke yöresi türkülerinin seslendirilmesine yönelik hazırlanan alıştırma modelinin uygulamadaki görünümü. Eurasian Journal of Music and Dance, (20), 69-88.
  • Topaktaş, E. (2023). Çorum türkülerinin viyola çalma yöntem ve tekniklerine uyarlanması. Çorum: Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11.
  • Yağar, F. - Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, H. (2020). Çorumlu bestekârlar güftekârlar ve müziğe emek verenler. Çorum: Çorum Belediyesi Kültür.
  • Yıldız, Y. M. (2023). Öğretim materyali olarak Isparta türkülerinin keman eğitiminde kullanılmasına yönelik Bir durum çalışması. International Journal Of Social Humanities Sciences Research, 10 (92), 285-299.
  • Yöre, S. (2012). Kırşehir yöresi halk müziği kültürünün kodları ve temsiliyeti. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), 563-584.

ÇORUM YÖRESİ TÜRKÜLERİNİN KEMAN EĞİTİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 46, 1029 - 1041, 23.06.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1471287

Öz

Halk türküleri bir toplumun kültürel özelliklerini yansıtan en önemli ögelerdendir. Toplumsal yaşamda kültür ve eğitimin iç içe olan yapısı göz önüne alındığında ise türkülerin eğitim süreçlerinde başvurulması gereken önemli bir kaynak olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, Çorum yöresi türkülerini kemana uyarlayarak türkülerin keman eğitimi sürecinde bir öğretim materyali olarak kullanılması ve kemana özgü evrensel çalma teknikleriyle icra edilmesi noktasında katkıda bulunmaktır. Kemanın hangi teknik özelliklerinden ne şekilde yararlanılabileceğini gösteren bu araştırma, hem türkülerin keman eğitimi dağarındaki yerinin gerekliliğini ortaya koyması, hem de bu alanda yapılacak olan diğer çalışmalara öncülük etmesi bakımından önemlidir. Araştırma, betimsel nitelikli ve tarama modelinde bir araştırmadır. Veriler, kaynak taraması yöntemi ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizine başvurulmuştur. Örneklem olarak 5 Çorum türküsü belirlenmiştir. Türküler üzerinde çeşitli konumlandırmalara, nüanslara, sağ el, sol el çalma tekniklerine yer verilmiş ve türkülerin keman uyarlamaları yapılmıştır. Uyarlaması yapılan türkülerin 5 farklı makam dizisini içerdiği, sofyan ve nim sofyan usullerine sahip olduğu, 6 ila 10 ses genişliğinde olduğu ve farklı nüansları içerdiği saptanmıştır. Ayrıca türkülerin genel olarak 1., 2., 3., 4. Pozisyon geçişli olduğu, çeşitli sağ el ve sol el tekniklerini içerdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbudak, H. - Akpınar, M. (2020). Malatya türkülerinin keman eğitiminde kullanılması üzerine bir çalışma. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 203-215.
  • Akbudak, H. - Akpınar, M. (2021). Keman eğitiminde konumda kalarak ve konum geçişli çalma becerisinin öğretiminde Türk müziği kaynaklı ezgilerin kullanılabilirlik durumunun incelenmesi. The Journal of Social Sciences, 50, 323-338
  • Akpınar, M. (2016). Kemanda tiril tekniğinin öğretilmesinde türk halk ezgilerinin kullanılması. ASOSJOURNAL (The Journal Of Academic Social Science), 4(37), 155-165.
  • Çit, U. (2014). Batı müziği keman eğitiminde Türk müziği eserleri ve etütleri. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirci, A. (2014). Literatür taraması. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, 1, 73-108.
  • Erden, Z. İ. (2023). Gavinies’nin 24 etüdünün keman tekniğine olan katkılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (95), 350-371.
  • Ergün, G. (2023). Nicolla Paganini’nin 24 numaralı kaprisi üzerine detaylı bir inceleme ve çalışma önerileri. Premium E-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(33), 919–925.
  • Eroğlu, F. B. (2014). Türk halk müziğinde yöre, üslûp ve tavır kavramları. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 231-238.
  • Garip, S. (2023). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Gülüm, O. (2020) Aydın Kadıoğlu zeybeğinin kemana uyarlanması. Eurasian Journal of Music and Dance, (17), 77-110.
  • Gülüm, O. - Albuz, A. (2019). Keman eğitiminde Türk halk müziği eserlerinin kullanılma durumuna yönelik öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 42, 1-11.
  • Güzel, B. B. (2022). Türk halk müziği ezgilerinin keman eğitiminde kullanılabilirliğine yönelik öğretim elemanı görüşleri ve makamsal etüt örnekleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Haner, O. (2018). Türk müziği ezgi yapılarına dayalı keman eğitimi modeli. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahraman, B. (2023). Malatya Arguvan yöresi türkülerinin ortaöğretim müzik eğitiminde kullanılabilirliği. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakaş, B.-Dündar, M. (2018). Amasya yöresi Türk halk oyunları ezgilerinin keman eğitimine uyarlanması. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 10(3), 308-324.
  • Kınık, M. (2011). Bir iletişim aracı olarak Türk halk müziği ve türküler. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 136-150.
  • Köroğlu, S. A. (2015). Literatür taraması üzerine notlar ve bir tarama tekniği. GİDB Dergisi, 1, 61-69.
  • Metin, O. - Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: iletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, AÜSBD Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Özel Sayısı, 22(2), 273-294.
  • Özçimen, A. - Gök, S. (2013). Antalya yöresi halk Türkülerinde yer alan kültürel motifler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 92-97.
  • Özkul, Ş. (2023). Kayseri türkülerinin keman eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir çalışma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Parpucu, H. (2021). Keman öğretiminde teke yöresi türkülerinin seslendirilmesine yönelik bir alıştırma modeli önerisi ve uygulamadaki görünümü. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Parpucu, H. - Özçelik, S. (2021). Keman eğitiminde kullanılan teke yöresi türkü ve alıştırmalarına yönelik keman eğitimcilerinin görüşleri. Turkish Studies-Educational Sciences, 16(3), 1623-1643.
  • Parpucu, H. - Özçelik, S. (2022). Keman öğretiminde teke yöresi türkülerinin seslendirilmesine yönelik hazırlanan alıştırma modelinin uygulamadaki görünümü. Eurasian Journal of Music and Dance, (20), 69-88.
  • Topaktaş, E. (2023). Çorum türkülerinin viyola çalma yöntem ve tekniklerine uyarlanması. Çorum: Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-11.
  • Yağar, F. - Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, H. (2020). Çorumlu bestekârlar güftekârlar ve müziğe emek verenler. Çorum: Çorum Belediyesi Kültür.
  • Yıldız, Y. M. (2023). Öğretim materyali olarak Isparta türkülerinin keman eğitiminde kullanılmasına yönelik Bir durum çalışması. International Journal Of Social Humanities Sciences Research, 10 (92), 285-299.
  • Yöre, S. (2012). Kırşehir yöresi halk müziği kültürünün kodları ve temsiliyeti. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), 563-584.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Müziğinde Yorumculuk, Müzik (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Özel 0000-0003-4857-652X

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Özel, B. (2024). ÇORUM YÖRESİ TÜRKÜLERİNİN KEMAN EĞİTİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(46), 1029-1041. https://doi.org/10.12981/mahder.1471287