This study aims to analyze the character of Yusuf in Sabahattin Ali's novel Kuyucaklı Yusuf in the context of Joseph Campbell's theory of monomyth and reveal Yusuf as an epic and tragic hero archetype. Campbell's monomyth defines the hero's journey in 17 stages and emphasizes the universality of this structure. Yusuf's story reflects many of these stages: “The Call to Adventure”, which begins with the murder of his family, and “Refusal of the Call”, when he refuses to adapt to the social norms of Edremit. Receiving “Supernatural Aid” through Salâhattin Bey's patronage and deep connection with nature, and his confrontation with corrupt forces represent the stages of “The Crossing of the First Threshold” and “The Belly of the Whale”. The difficulties he encounters with characters such as Şakir and Hilmi Bey constitute the “The Road of Trials”, while his relationship with Muazzez embodies the “The Meeting with the Goddess” and “Woman as Temptress” stages. His conflict with authority figures constitutes the stages of “Atonement with the Father”, his inner transformation constitutes “Apotheosis”, and finally his detachment from society constitutes “The Ultimate Boon”. However, the novel does not complete some of the steps of the “Return” stage of the monomyth; instead of Yusuf's reintegration into society, it ends with his final break with it. This shows the limitations of realist literature when integrating mythological structures. By analyzing Yusuf's character within the framework of the monomyth, the study contributes to the thematic depth of the work and offers a new perspective on the applicability of archetypal narratives in realist literature.
Bu çalışma, Sabahattin Ali'nin Kuyucaklı Yusuf romanındaki Yusuf karakterini Joseph Campbell’ın “Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” teorisi bağlamında inceleyerek, Yusuf’un epik ve trajik bir kahraman arketipi olarak konumlandırılabileceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Campbell’ın monomiti, kahramanın dönüşüm yolculuğunu 17 temel aşamada tanımlar ve bu yapının evrenselliğini vurgular. Yusuf'un hikâyesi, bu aşamaların birçoğunu belirgin bir şekilde yansıtmaktadır: Ailesinin öldürülmesiyle başlayan “Maceraya Çağrı”, Edremit'in toplumsal normlarına uyum sağlamayı reddetmesiyle “Çağrının Reddedilmesi” aşamaları belirginleşir. Salâhattin Bey'in himayesi ve doğayla kurduğu derin bağ üzerinden “Doğaüstü Yardım”ı alması, yozlaşmış güçlerle yüzleşmesiyle “İlk Eşiğin Geçilmesi” ve “Balinanın Karnı” aşamalarını temsil eder. Şakir ve Hilmi Bey gibi karakterlerle karşılaştığı zorluklar “Sınavlar Yolu”nu oluştururken, Muazzez ile ilişkisi “Tanrıça ile Karşılaşma” ve “Baştan Çıkarıcı Olarak Kadın” aşamalarını somutlaştırır. Otorite figürleriyle çatışması “Baba ile Uzlaşma”, içsel dönüşümü “Tanrılaştırma” ve nihayetinde toplumdan kopuşuyla “Nihai Ödül” aşamalarını içerir. Ancak roman, monomitin “Dönüş” aşamasındaki bazı adımlarını tamamlamaz; Yusuf'un topluma yeniden entegrasyonu yerine, toplumdan nihai kopuşuyla son bulur. Bu durum, realist edebiyatın mitolojik yapılarla bütünleşirken karşılaştığı sınırlılıkları gösterir. Çalışma, Yusuf'un karakterini monomit çerçevesinde analiz ederek eserin tematik derinliğine katkı sağlamakta ve arketipik anlatıların realist edebiyatta uygulanabilirliğine dair yeni bir perspektif sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | October 14, 2024 |
Acceptance Date | April 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 50 |