Obtaining the digital
terrain model with high accuracy and precision is crucial for healthily
determining the horizontal and vertical route and calculating earthwork amount
in highway projects. Unmanned aerial vehicles (UAVs), which are relatively
inexpensive and capable of carrying different measuring capabilities, are very
effective photogrammetric systems that can be used in the production of digital
terrain models, especially in the topographically undulating and mountainous
terrain where working conditions are difficult. In the literature, there are
few studies evaluating the performance of unmanned aerial vehicles in roadway
engineering, so the UAV systems should be tested on the implementation
projects. In this study, digital terrain model of 1500-meter roadway corridor
was produced by using an UAV supported by GNSS-IMU and a terrestrial method. In
the test roadway corridor, horizontal and vertical route works were done, cross
sections and profiles were taken and the amounts of earthwork were calculated.
The digital terrain models obtained from the two methods are overlapped in
general. In the calculation of the earthwork amount between the two methods,
11% difference for the total cutting amount, and 1% difference for the filling
amount were determined. The results show that the UAV photogrammetry is very
effective in the production of the digital terrain model and in the
determination of earthwork amount in roadway corridors which have undulating
and mountainous terrain and have no objects that prevent photogrammetric
surveys.
Unmanned Aerial Vehicle Photogrammetry Digital Terrain Model Roadway Project Earthwork Amount
Yüksek doğruluk ve
hassasiyette sayısal arazi modeli üretmek, karayolu projelerinde yatay ve düşey
güzergâhın sağlıklı şekilde belirlenmesi ve toprak işi miktarının hesaplanması
için önemlidir. Nispeten ucuzlayan ve farklı yeteneklerden oluşan ölçme ekipmanlarını
taşıyabilen insansız hava araçları (İHA), özelikle çalışma koşullarının zor olduğu
topografik olarak dalgalı ve dağlık arazilerde sayısal arazi modelinin
üretiminde kullanılabilecek çok etkili fotogrametrik sistemlerdir. Literatürde,
karayolu mühendisliğinde insansız hava araçlarının performansını değerlendiren
az sayıda çalışma olduğu için İHA sistemleri uygulama projelerinde test
edilmelidir. Bu çalışmada, GNSS-IMU destekli bir İHA ve yersel yöntem
kullanılarak 1500 metrelik karayolu koridorunun sayısal arazi modeli
üretilmiştir. Test karayolu koridorunda yatay ve düşey güzergâh çalışması
yapılmış, en kesitler ve profiller alınmış ve toprak işi miktarları
hesaplanmıştır. İki yöntemden elde edilen sayısal arazi modelleri genellikle
örtüşmektedir. İki yöntem arasında toprak işi miktarının hesabında toplam yarma
miktarında %11, dolgu miktarında %1 fark belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar,
İHA fotogrametrisinin fotogrametrik ölçümlere engel bir detay içermeyen dalgalı
ve dağlık arazi yapılı karayolu koridorlarında sayısal arazi modelinin
üretiminde ve toprak işi miktarının belirlenmesinde oldukça etkili olduğunu
göstermektedir.
İnsansız Hava Aracı Fotogrametri Sayısal Arazi Modeli Karayolu Projesi Toprak İşi Miktarı
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |