In this study, the total factor productivity change index of 20 OECD member countries, which implemented and did not implement financial, structural, administrative and quality-based reform in their higher education system between 1998-2012, was analyzed using the Malmquist-Luenberger productivity change index method. Countries reforming their higher education system that recorded an increase in total factor productivity change indices, Poland, Turkey, the Netherlands, Ireland and the Czech Republic do not reform the higher education system, concluded that the decline in total factor productivity change index value has been reached.
Bu çalışmada, 20 OECD üye ülkesinin 1998-2012 yılları arasında yükseköğretim sisteminde finansal, yapısal, yönetsel ve kalite temelli reform gerçekleştiren ve gerçekleştirmeyen ülkelerin toplam faktör verimlilik değişim endeks değerleri ve bileşenlerinin seyri Malmquist-Luenberger TFV değişim endeks yöntemi aracılığı ile analiz edilmiştir. Reform gerçekleştiren ülkelerin toplam faktör verimlilik değişim endeks değerlerinde artış kaydettikleri, reform gerçekleştirmeyen Polonya, Türkiye, Hollanda, İrlanda ve Çek Cumhuriyeti’nin ise toplam faktör verimlilik değişim endeks değerlerinde düşüş tecrübe ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Malmquist-Luenberger Toplam Faktör Verimlilik Değişim Endeksi Yükseköğretim Reform Neoliberal Politikalar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2022 |
Submission Date | January 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.