Research Article
BibTex RIS Cite

A FIELD RESEARCH ON THE DIFFERENCES OF THE GENERATIONS X, Y AND Z USING JOB SEARCHING CHANNELS

Year 2022, Issue: 35, 162 - 178, 29.05.2022
https://doi.org/10.20875/makusobed.1069527

Abstract

In particular, economic expectations, technological developments and social changes directly affect the perspectives of generations, their mentality, and also the working life of individuals as in almost every field. The first starting point of the working life begins with job looking process and methods and choices used during this process can differ among the generations. This study which aims to determine the perspectives of the generations x, y and z on job search channels, which is the first step of working life and how they use job search channels, and the factors affecting this process respectively, has been realized with the individuals applying for jobs to İŞKUR Eskişehir Provincial Directorate. During the study a survey of 14 questions was conducted and the data gained have been analyzed by the IBM SPSS Statics 25 programme. As a result of the research, it has been determined that all three generations use job searching processes at different levels of effectiveness; generation Z use technology in job searching process more effectively; and the longer the job searching period gets, the more effectively and more efficiently the indivuals use job searching channels.

References

  • Acılıoğlu, İ. (2015). İşte Y Kuşağı. Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O., Batur, H., Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182.
  • Akdemir, A., Konakay, G. ve Demirkaya, H. (2013). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Alwin, D., F. ve McCammon, R., J. (2007). Rethinking Generations. Research in Human Development, 4(3), 219-237.
  • Ayhün, S. (2013). Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 11-93.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Bayhan, V. (2014). Milenyum veya Y Kuşağı Gençliğinin Sosyolojik Bağlamı. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 8-25.
  • Berkup, S., B. (2015), Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Comte, A. (1974). The Crisis of Industrial Civilization: The Early Essays of Auguste Comte. Heinemann Educational.
  • Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. ve Atan, Ö. (2015). Kuşakların Yönetim Politikası Beklentilerinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 172-193.
  • Dinçay, İ., H. (2020). İŞKUR Tarafından Düzenlenen Meslek Edindirme Kurslarının Etkinliği: Eskişehir Örneği. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 373-397.
  • Düzgün, A. (2020). Y ve Z Kuşaklarının İş Hayatından Beklentilerinin Karşılanması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 218-241. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.734483
  • Eiser, S. (2005). Managing Generation. Advanced Management Journal, 70(4), 4-15.
  • Gürbüz, S. (2015). Generational Differences: Myth or Reality? Turkish Military Academy Defence Sciences Institute. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 39-57. https://doi.org/10.18394/iid.80342
  • Howe, N. ve Strauss, W. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. Random House.
  • İzmirlioğlu, K. (2008). Konumlandırmada Kuşak Analizi Yardımıyla Tüketici Algılarının Tespiti: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Yeni İnsan ve İnsanlar. Evrim Yayınevi.
  • Karaaslan, S. (2014). Kuşaklararası Farklılıkları Örgütler Üzerinden Anlamak: Bir Alan Araştırması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Kavak, A., B. (2020). Z Kuşağı Çalışanlarının Çalışma Değerlerinin Belirlenmesine Yönelik Ankara İlinde Bir Alan Araştırması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çankaya Üniversitesi.
  • Kyles, D. (2005). Managing Your Multigenerational Workforce. Strategic Finance, 87(6), 51-74.
  • Lower, J. (2008). Brace Yourself Here Comes Generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-84. https://doi.org/10.4037/ccn2008.28.5.80
  • Mengi, Z. (11 Ekim 2009). BB, X, Y ve Z Kuşakları Birbirinden Çok Farklı. Hürriyet İK.
  • Öz, Ü. (2015). XYZ Kuşaklarının Özellikleri ve Y Kuşağının Örgütsel Bağlılık Düzeyi Analizi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Stillman, D. ve Stillman J. (2018). İşte Z Kuşağı Genç Kuşak İşyerini Nasıl Dönüştürüyor? Ülkü Yayınevi.
  • Şenel, A. (1982). İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşamasında Ekonomik Toplumsal Düşünsel Yapıların Etkileşimi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 504.
  • Tandoğan, A. (2013). 2000 yılı Sonrası Doğmuş İnternet Çağı Çocukları Z Kuşağı Çocukları. Genç Haber Dergisi, 1(1), 26-34.
  • Taş, H., Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z Kuşağı Çalışanlarının Yönetim Tarzları ve Bir İşletme Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(11), 643-675. https://doi.org/10.26466/opus.554751
  • Twenge, J., M. ve Campbell, S., M. (2008). Generational Differences in Psychological Traits and Their İmpact on The Wokplace. Journal of Managerial Psychologys, 23(8), 862-877. https://doi.org/10.1108/02683940810904367
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 14-28.
  • Willard, A. ve Whitt, J. (2012). Predicting the Character Traits of Future Generations. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Saint Louis Üniversitesi.

X, Y VE Z KUŞAĞININ İŞ ARAMA KANALLARINI KULLANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Year 2022, Issue: 35, 162 - 178, 29.05.2022
https://doi.org/10.20875/makusobed.1069527

Abstract

Özellikle ekonomik beklentiler, teknolojik gelişmeler ve sosyal değişimler kuşakların olaylara bakış açısına, düşünce yapılarına ve hemen her alana olduğu gibi bireylerin çalışma yaşamına da doğrudan etki etmektedir. Çalışma yaşamının ilk hareket noktası ise iş arama süreciyle başlamakta, bu süreçte izlenilen yöntem ve tercihler kuşaklar arasında farklılıklar gösterebilmektedir. Sırasıyla x, y ve z kuşaklarının iş hayatının ilk adımı olan iş arama kanallarına bakış açıları, iş arama kanallarını nasıl kullandıkları ve bu süreci etkileyen faktörlerin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışma, İŞKUR Eskişehir İl Müdürlüğüne iş başvurusunda bulunan bireylerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde toplam 14 sorudan oluşan bir anket uygulanmış, elde edilen veriler IBM SPSS Statics 25 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda üç kuşağında iş arama süreçlerini farklı etkinlik düzeyinde kullandıkları; Z kuşağının teknolojiyi iş arama sürecinde daha etkin kullandığı; iş arama süresi uzadıkça bireylerin iş arama kanallarını daha etkin ve daha verimli kullandıkları tespit edilmiştir.

References

  • Acılıoğlu, İ. (2015). İşte Y Kuşağı. Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O., Batur, H., Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182.
  • Akdemir, A., Konakay, G. ve Demirkaya, H. (2013). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Alwin, D., F. ve McCammon, R., J. (2007). Rethinking Generations. Research in Human Development, 4(3), 219-237.
  • Ayhün, S. (2013). Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 11-93.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Bayhan, V. (2014). Milenyum veya Y Kuşağı Gençliğinin Sosyolojik Bağlamı. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 8-25.
  • Berkup, S., B. (2015), Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Comte, A. (1974). The Crisis of Industrial Civilization: The Early Essays of Auguste Comte. Heinemann Educational.
  • Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. ve Atan, Ö. (2015). Kuşakların Yönetim Politikası Beklentilerinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 172-193.
  • Dinçay, İ., H. (2020). İŞKUR Tarafından Düzenlenen Meslek Edindirme Kurslarının Etkinliği: Eskişehir Örneği. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 373-397.
  • Düzgün, A. (2020). Y ve Z Kuşaklarının İş Hayatından Beklentilerinin Karşılanması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 218-241. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.734483
  • Eiser, S. (2005). Managing Generation. Advanced Management Journal, 70(4), 4-15.
  • Gürbüz, S. (2015). Generational Differences: Myth or Reality? Turkish Military Academy Defence Sciences Institute. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 39-57. https://doi.org/10.18394/iid.80342
  • Howe, N. ve Strauss, W. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. Random House.
  • İzmirlioğlu, K. (2008). Konumlandırmada Kuşak Analizi Yardımıyla Tüketici Algılarının Tespiti: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Yeni İnsan ve İnsanlar. Evrim Yayınevi.
  • Karaaslan, S. (2014). Kuşaklararası Farklılıkları Örgütler Üzerinden Anlamak: Bir Alan Araştırması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Kavak, A., B. (2020). Z Kuşağı Çalışanlarının Çalışma Değerlerinin Belirlenmesine Yönelik Ankara İlinde Bir Alan Araştırması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çankaya Üniversitesi.
  • Kyles, D. (2005). Managing Your Multigenerational Workforce. Strategic Finance, 87(6), 51-74.
  • Lower, J. (2008). Brace Yourself Here Comes Generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-84. https://doi.org/10.4037/ccn2008.28.5.80
  • Mengi, Z. (11 Ekim 2009). BB, X, Y ve Z Kuşakları Birbirinden Çok Farklı. Hürriyet İK.
  • Öz, Ü. (2015). XYZ Kuşaklarının Özellikleri ve Y Kuşağının Örgütsel Bağlılık Düzeyi Analizi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Stillman, D. ve Stillman J. (2018). İşte Z Kuşağı Genç Kuşak İşyerini Nasıl Dönüştürüyor? Ülkü Yayınevi.
  • Şenel, A. (1982). İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşamasında Ekonomik Toplumsal Düşünsel Yapıların Etkileşimi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 504.
  • Tandoğan, A. (2013). 2000 yılı Sonrası Doğmuş İnternet Çağı Çocukları Z Kuşağı Çocukları. Genç Haber Dergisi, 1(1), 26-34.
  • Taş, H., Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z Kuşağı Çalışanlarının Yönetim Tarzları ve Bir İşletme Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(11), 643-675. https://doi.org/10.26466/opus.554751
  • Twenge, J., M. ve Campbell, S., M. (2008). Generational Differences in Psychological Traits and Their İmpact on The Wokplace. Journal of Managerial Psychologys, 23(8), 862-877. https://doi.org/10.1108/02683940810904367
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 14-28.
  • Willard, A. ve Whitt, J. (2012). Predicting the Character Traits of Future Generations. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Saint Louis Üniversitesi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Bora Balun 0000-0002-4933-2271

İsmail Hakkı Dinçay 0000-0002-4608-3978

Publication Date May 29, 2022
Submission Date February 7, 2022
Acceptance Date March 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 35

Cite

APA Balun, B., & Dinçay, İ. H. (2022). X, Y VE Z KUŞAĞININ İŞ ARAMA KANALLARINI KULLANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(35), 162-178. https://doi.org/10.20875/makusobed.1069527