In particular, economic expectations, technological developments and social changes directly affect the perspectives of generations, their mentality, and also the working life of individuals as in almost every field. The first starting point of the working life begins with job looking process and methods and choices used during this process can differ among the generations. This study which aims to determine the perspectives of the generations x, y and z on job search channels, which is the first step of working life and how they use job search channels, and the factors affecting this process respectively, has been realized with the individuals applying for jobs to İŞKUR Eskişehir Provincial Directorate. During the study a survey of 14 questions was conducted and the data gained have been analyzed by the IBM SPSS Statics 25 programme. As a result of the research, it has been determined that all three generations use job searching processes at different levels of effectiveness; generation Z use technology in job searching process more effectively; and the longer the job searching period gets, the more effectively and more efficiently the indivuals use job searching channels.
Özellikle ekonomik beklentiler, teknolojik gelişmeler ve sosyal değişimler kuşakların olaylara bakış açısına, düşünce yapılarına ve hemen her alana olduğu gibi bireylerin çalışma yaşamına da doğrudan etki etmektedir. Çalışma yaşamının ilk hareket noktası ise iş arama süreciyle başlamakta, bu süreçte izlenilen yöntem ve tercihler kuşaklar arasında farklılıklar gösterebilmektedir. Sırasıyla x, y ve z kuşaklarının iş hayatının ilk adımı olan iş arama kanallarına bakış açıları, iş arama kanallarını nasıl kullandıkları ve bu süreci etkileyen faktörlerin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışma, İŞKUR Eskişehir İl Müdürlüğüne iş başvurusunda bulunan bireylerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde toplam 14 sorudan oluşan bir anket uygulanmış, elde edilen veriler IBM SPSS Statics 25 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda üç kuşağında iş arama süreçlerini farklı etkinlik düzeyinde kullandıkları; Z kuşağının teknolojiyi iş arama sürecinde daha etkin kullandığı; iş arama süresi uzadıkça bireylerin iş arama kanallarını daha etkin ve daha verimli kullandıkları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 35 |