The concept of brand city is
subject which steadily gaining more importance in recent years.
Cities have been taking great efforts to become a brand, and increase
their incomes. In this context, various activities are carried out for
improving city images, attracting foreign investments, and increasing tourism
revenues. Thus, local administrators have begun to attach more importance to
the concept of brand. Cities which carry out branding city studies in Turkey,
and the activities which they did , have investigated.Secondary data were
collected over the Internet, the data were compiled, and a literature search
was carried out through campaign websites and academic studies. Besides,
through web search engines, the number of Turkish cities which claim to be a
brand city was calculated, and certain websites opened for this purpose were
examined. In terms of the possibility of comparing with the examples in the
world, brand city studies from world
were also included. According to the results of this study, many provinces of
Turkey claim to be a brand city but an important part of them do not carry out
adeaquate studies for this purpose
Marka
şehir kavramı son yıllarda giderek önem kazanan bir konudur. Şehirler marka
olmak ve gelirlerini arttırmak için yoğun bir çaba sarf etmektedir. Bu açıdan
şehir imajının geliştirilmesi, yabancı yatırımların şehre çekilmesi, turizm
gelirlerinin arttırılması amacıyla çeşitli çalışmalar yapılmaktadır. Yerel
yöneticiler marka kavramına bu nedenle daha fazla önem vermeye başlamıştır.
Yapılan bu çalışmada Türkiye’de marka şehir çalışmaları yapan şehirler ve
bunların yaptıkları faaliyetler araştırılmıştır. İnternet üzerinden ikincil
veriler toplanarak derlenmiş, kampanya sayfaları ve akademik çalışmalar
üzerinden literatür araştırılmıştır. Ayrıca arama motorları üzerinden
Türkiye’de marka şehir olduğunu iddia eden şehirlerin sayısı hesaplanmış, bu
konuda açılan web siteleri incelenmiştir. Dünyadaki örnekleriyle karşılaştırma
imkanı olması açısından dünyadan marka şehir çalışmalarına da yer verilmiştir.
Çıkan sonuçlara göre Türkiye’de birçok il marka şehir olduğunu iddia etmekte
ancak bunların önemli bir bölümü konuyla ilgili yeterli çalışma yapmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.