Bu çalışmanın amacı, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi’nde öğrenim
gören öğrencilerin yalnızlık düzeylerini, bu konuyla ilgili olabileceği düşünülen çeşitli
değişkenlere göre ortaya koymaktır. Araştırma, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim
Fakültesi’nde Bilgisayar, Matbaa, Tekstil ve Makine Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim
görmekte olan 417 öğrenciyi kapsamaktadır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini elde edebilmek
için Kişisel Bilgi Formu, yalnızlık düzeylerini tespit etmek için UCLA Yalnızlık Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin istatistikî analizi için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucu; öğrencilerin yalnızlık düzeyinin cinsiyet, bölüm ve baba tutumu
değişkenlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Ancak, öğretim şekli, yaşanılan yer, sosyoekonomik
durum, kardeş sayısı ve anne tutumu değişkenlerine göre yalnızlık düzeyinin
farklılaşmadığı saptanmıştır. Bu noktada, araştırma bulguları göz önünde bulundurularak
yapılabilecek çalışmalar hakkında önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study is to indicate the loneliness level of students at Technical Education
Faculty of Marmara University according to different kinds of varieties that maybe related
with the topic. This research consist of 417 students from Computer, Printing, Textile, and
Engine Teaching branches of Marmara University Technical Education Faculty. In order
to gather data about students’ individual information, Individual Information Form was
applied to students. Also ‘’UCLA’’ Loneliness Scale was used to determine their loneliness
level. SPSS statistic packet programme was used for the statical analysis of the data. The
results indicated that gender, teaching branches and father attitude variables changed level
of loneliness positively and negatively. But, teaching style, location of life, social-economic
situation, number of siblings and mother attitude variables did not effect for loneliness. At
this point suggestions about possible studies are given by regarding research findings.
Key words: Loneliness, Technical Education Faculty
Primary Language | en. |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 25 Issue: 25 |