Students have many epistemological beliefs about mathematics. The purpose of this study is to examine how effective epistemological beliefs of problem solving in the problem solving process of trigonometry, equations and geometry questions. In this study, non-positivist paradigm with interpretive approach can be seen. Multi-methods approach used in this study by using problem sets and interviews. This study is qualitative in terms of the data obtained. Non-probabilistic convenience sampling technique is used to select 47 students from the year 10 of a public high school with special status. The data in this study is analyzed by descriptive statistics. Results revealed that students’ mathematics (epistemological) beliefs for problem solving process can be seen in different forms one of which was that students strongly believes that the results in the mathematics problem should be short and simple.
Key words: Problem solving, epistemological beliefs
Matematik hakkında öğrencilerin birçok bilgibilimsel inancı vardır. Bu çalışmanın
amacı trigonometri, denklem ve geometri konularından hazırlanmış bir soru setinden elde
edilen problem çözme süreçlerinde problem çözme hakkında ki bilgibilimsel inançların nasıl
etkili olduğunun incelenmesidir. Bu çalışma pozitivist olmayan yorumlayıcı bir paradigmaya
sahip olup, problem seti ve görüşmeler kullanıldığı için çoklu yöntem kullanılmıştır. Elde
edilen veriler bağlamında ise nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu amaca yönelik, uygun
örneklem tekniği ile seçilen özel statülü bir devlet lisesinin 10. sınıf öğrencilerinden 47
kişidir. Soru setinin değerlendirilmesinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Öğrencilerin
matematik ile ilgili (bilgibilimsel) inançlarının problem çözüm süreçlerine yansıması farklı
boyutlarda bulgularda gözlenmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu soruların sade ve kısa
sonuçlu olduğuna inanmaktadırlar.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 30 Sayı: 30 |