BibTex RIS Cite

The Evaluation of 4+4+4 System (Model) in Education in the Context of Opposite Curriculum

Year 2012, Volume: 36 Issue: 36, 25 - 39, 31.01.2014

Abstract

The purpose of this study is to evaluate 4+4+4 education system in the context of opposite curriculum and with respect to its different dimensions. These dimensions are the
remote objective, philosophical and social bases of the curriculum and educational levels. The data of the study which is a qualitative one, have been obtained from the official
documents and media sources related with the study. The results attained through the analyses of the data are: when the basic references of the Turkish educational system,
which lacks a written educational philosophy, are taken as the constitution, the related legislations and decisions of the educational council, 4+4+4 education system can’t be
described as an opposite curriculum in terms of its philosophical basis dimension. The 4+4+4 education system can be regarded as the reform of the existing system rather than anopposite curriculum in terms of its remote objective when its remote objective is regarded as “reaching the level of contemporary civilization”. However, 4+4+4 education system can be regarded as the opposite curriculum of the preceding curricula in terms of epistemological bases on which the curricula it includes are based on. 4+4+4 education
system can be said to have completed the social basis of the curricula with its flexible educational approach supported by elective courses. Finally, 4+4+4 education system can
be seen as a step towards reducing the alleged troubles concerning the developmental features of children caused by eight-year non-stop primary education, facilitating the
vocational education and ensuring the equal opportunity in education except that possible problems during changeover process.
Keywords: 4+4+4 education system, 4+4+4 education model, opposite curriculum, education reform, 12 years intermittent education, basic education

References

  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori, Teknikler. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

EĞİTİMDE 4+4+4 SİSTEMİNİN (MODELİNİN) KARŞIT PROGRAM BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2012, Volume: 36 Issue: 36, 25 - 39, 31.01.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 4+4+4 eğitim sistemini, karşıt program bağlamında ve
eğitim programlarının uzak hedefi, felsefi ve sosyal temeli ile eğitim kademeleri itibarıyla
değerlendirmektir. Nitel karakter arz eden çalışmanın verileri, konuyla ilgili resmi
dokümanlar ile medyadan elde edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlar şöyledir:
Yazılı bir eğitim felsefesi olmayan Türk eğitim sisteminin, temel referanslarını Anayasa,
ilgili yasalar ve şura kararlarından aldığı kabul edildiğinde, 4+4+4 eğitim sistemi, eğitim
programlarının felsefi temeli boyutu itibarıyla karşıt program olarak nitelenemez. Türk
eğitim sisteminin uzak hedefi, “çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmak” olarak kabul
edildiğinde, 4+4+4 eğitim sistemi, uzak hedefi itibarıyla karşıt değil; mevcut sitemin ıslahı
olarak nitelenebilir. Ancak 4+4+4 eğitim sistemi, bünyesindeki eğitim programlarının
dayandığı epistemolojik taban itibarıyla, önceki programların karşıtı kabul edilebilir.
4+4+4 eğitim sistemi, programlara eklenen seçimlik dersler ile esnek eğitim anlayışıyla
programların sosyal temelini ikmal etmiştir denilebilir. Son olarak geçiş dönemindeki olası
aksaklıklar bir yana, 4+4+4 eğitim sistemi, sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim uygulamasının,
çocukların gelişim özelliklerine yönelik yol açtığı iddia edilen sakıncaları azaltma, mesleki
eğitimin önünü açma ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlama yolunda atılmış bir adım olarak
değerlendirilebilir.

References

  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori, Teknikler. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Burhan Akpınar This is me

Ayşenur Dönder This is me

Bilal Yıldırım

Osman Karahan This is me

Publication Date January 31, 2014
Published in Issue Year 2012 Volume: 36 Issue: 36

Cite

APA Akpınar, B., Dönder, A., Yıldırım, B., Karahan, O. (2014). EĞİTİMDE 4+4+4 SİSTEMİNİN (MODELİNİN) KARŞIT PROGRAM BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 25-39.