BibTex RIS Cite

The Case of Turkey in the Context of Factors Affecting Finland’s Success in PISA

Year 2013, Volume: 38 Issue: 38, 37 - 53, 13.05.2014

Abstract

In this study, low scores of Turkey in PISA were evaluated with respect to the contextual
factors of Finland’s success. Th ree factors that aff ect Finnish success such as schools,
teachers and administrators’ roles in educational processes and teacher training were investigated
in the study. Face to face interviews were conducted with twenty teachers and
educational administrators. Th e content analysis was used to analyze the data. Teacher
professionalism, extracurricular activities, internal and external evaluation, support for
education, exams prepared by teachers, rewarding practices and adaptation of change
were evaluated and some recommendations were made for researchers, practitioners and
policy makers.
Keywords: Finnish education system, Turkish education system, teacher education, PISA.

References

  • Ahte, M., Lavonen, J. & Pehkonen, E. (2007). Explanations for the Finnish success in PISA evaluations, Univesity of Helsinki, Helsinki, Finland.
  • Ammermueller, A. (2007). PISA: What makes the diff erence? Explaining the gap in test scores between Finland and Germany, Empirical Economics, 33: 263–287.
  • Arinen, P. (2008). Eğitimde bir başarı örneği, finlandiya: PISA sonuçları etkenlerinden, Program Geliştirme ve Öğretmen Eğitimi Panel sunusu,  TOBB ETÜ, 10.04.2008.
  • Arslanhan, S. & Özenç, B. (2010). PISA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme, TEPAV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı) Değerlendirme Notu.
  • Collani, E. (2001). OECD PISA – An example of stochastic ılliteracy?, Economic Quality Control, 16(2): 227-253.
  • Dobbins, M. & Martens, K. (2012). Towards an education approach à la finlandaise? French education policy aft er PISA, Journal of Education Policy, 27(1), January 2012, 23–43.
  • EARGED. (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor, Milli Eğitim Bakanlığı. (http://earged.meb. gov.tr/index2.html / 24.12.2008/13:40).
  • EARGED. (2010). PISA 2006, Uluslararası öğrenci değerlendirme programı-ulusal ön rapor, Ankara.
  • EI/OECD/TUAC Consultation on PISA 2006 (13.11.2007). Educational international guide to PISA 2006. (http://www.ki.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=3432 (17.06.2009).
  • Eurydice (2005). Avrupa’daki eğitim sistemleri ve sürdürülmekte olan reformlar üzerine ulusal özet belgeleri: Finlandiya. (www.ktoeos.com/docs/avrupaegitim/Finland%20(TR).doc (23.12.2008)
  • Hansen, S-E. (1999). Teacher education in Finland – updating the 1996 SIGMA report, Abo Akademi, TNTEE Publications, Volume 2, Nr 2, Finland.
  • Hyvonen, P. T. (2011). Play in the school context? Th e perspectives of Finnish teachers, Australian Journal of Teacher, Education, 36(8), Available at: htp://ro.ecu.edu.au/ajte/vol36/iss8/5
  • Ireland, C. (2012). Five days in Finland - Exploring Finnish student success, Education Forum, Winter 2012, pp. 29-35.
  • Kansanen, P. (2010). Horribile Dictu: Th e success story of the Finnish school system. In A. Liimets (Hrsg.), Denkkulturen. Selbstwerdung des Menschen. Erziehungskulturen (ss. 95-110). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Kim, M., Lavonen, J. & Ogawa, O. (2009). Experts’ opinions on the high achievement of scientific literacy in PISA 2003: A comparative study in Finland and Korea, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 379-393.
  • Kivirauma, J., Rinne, R. & Seppanen, P (2003). Neo-liberal education policy approaching the Finnish shoreline?, Center for Research on Lifelong Learning and Education (CELE), Finland.
  • Kynäslahti, H., Kansanen, P., Jyrhämä, R., Krokfors, L., Maaranen, K., & Toom, A. (2006). Th e multimode programme as a variation of research-based teacher education, Teaching and Teacher Education, 22(2), 246-256.
  • Linnakyla, P., Valijarvi, J. & Brunell, V. (2003). Why are Finnish students doing well in PISA?, Erziehung & Unterricht Heft 1/2
  • Lindblom-Ylanne, S., Nevgi, A. & Postareff , L. (2004). Th e eff ect of discipline on motivational and self-eff icacy beliefs and on approaches to teaching of Finnish and English university teachers, SIG Higher Education Conference in June 18-21, 2004, University of Helsinki, Finland.
  • Mikkola, A. (2001). Finnish teacher education and research (http://entep.bildung.hessen.de/umea/ reports/NAT_REP_FINLAND.pdf (27.05.2010)

Finlandiya’nın PISA Başarısına Etki Eden Faktörler Bağlamında Türkiye’nin Durumu

Year 2013, Volume: 38 Issue: 38, 37 - 53, 13.05.2014

Abstract

Bu çalışmada, Finlandiya’nın PISA başarısına etki eden faktörler bağlamında, Türkiye’nin
bu sınavlarda yaşadığı başarısızlığın nasıl açıklanabileceği araştırılmıştır. Zira
2000 yılından beri ve üç yıllık döngülerle yapılan bu uluslararası sınavda Finlandiya’nın
aksine Türkiye düşük puanlar almıştır. Finlandiya’nın başarısında okul, öğretmen ve
eğitim yöneticilerinin eğitim sürecindeki rolleri ve öğretmen eğitimi şeklindeki üç faktör
ölçüt alınarak 20 öğretmen ve eğitim yöneticisi ile derinlemesine görüşme yapılmış
ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak bir takım sonuçlara ulaşılmıştır. Bu
sonuçlara göre, öğretmen profesyonelliği, müfredat dışı etkinlikler, iç ve dış değerlendirme,
destekleyici bir eğitim, öğretmenlerce hazırlanan sınavlar, mevcut ödüllendirme
uygulaması, yeniliklere uyum konuları değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda, bu ve
benzeri birçok bulgu göz önünde bulundurularak araştırmacılar, uygulayıcılar ve politikayı
belirleyenler için bir takım öneriler sunulmuştur.

References

  • Ahte, M., Lavonen, J. & Pehkonen, E. (2007). Explanations for the Finnish success in PISA evaluations, Univesity of Helsinki, Helsinki, Finland.
  • Ammermueller, A. (2007). PISA: What makes the diff erence? Explaining the gap in test scores between Finland and Germany, Empirical Economics, 33: 263–287.
  • Arinen, P. (2008). Eğitimde bir başarı örneği, finlandiya: PISA sonuçları etkenlerinden, Program Geliştirme ve Öğretmen Eğitimi Panel sunusu,  TOBB ETÜ, 10.04.2008.
  • Arslanhan, S. & Özenç, B. (2010). PISA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme, TEPAV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı) Değerlendirme Notu.
  • Collani, E. (2001). OECD PISA – An example of stochastic ılliteracy?, Economic Quality Control, 16(2): 227-253.
  • Dobbins, M. & Martens, K. (2012). Towards an education approach à la finlandaise? French education policy aft er PISA, Journal of Education Policy, 27(1), January 2012, 23–43.
  • EARGED. (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor, Milli Eğitim Bakanlığı. (http://earged.meb. gov.tr/index2.html / 24.12.2008/13:40).
  • EARGED. (2010). PISA 2006, Uluslararası öğrenci değerlendirme programı-ulusal ön rapor, Ankara.
  • EI/OECD/TUAC Consultation on PISA 2006 (13.11.2007). Educational international guide to PISA 2006. (http://www.ki.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=3432 (17.06.2009).
  • Eurydice (2005). Avrupa’daki eğitim sistemleri ve sürdürülmekte olan reformlar üzerine ulusal özet belgeleri: Finlandiya. (www.ktoeos.com/docs/avrupaegitim/Finland%20(TR).doc (23.12.2008)
  • Hansen, S-E. (1999). Teacher education in Finland – updating the 1996 SIGMA report, Abo Akademi, TNTEE Publications, Volume 2, Nr 2, Finland.
  • Hyvonen, P. T. (2011). Play in the school context? Th e perspectives of Finnish teachers, Australian Journal of Teacher, Education, 36(8), Available at: htp://ro.ecu.edu.au/ajte/vol36/iss8/5
  • Ireland, C. (2012). Five days in Finland - Exploring Finnish student success, Education Forum, Winter 2012, pp. 29-35.
  • Kansanen, P. (2010). Horribile Dictu: Th e success story of the Finnish school system. In A. Liimets (Hrsg.), Denkkulturen. Selbstwerdung des Menschen. Erziehungskulturen (ss. 95-110). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Kim, M., Lavonen, J. & Ogawa, O. (2009). Experts’ opinions on the high achievement of scientific literacy in PISA 2003: A comparative study in Finland and Korea, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 379-393.
  • Kivirauma, J., Rinne, R. & Seppanen, P (2003). Neo-liberal education policy approaching the Finnish shoreline?, Center for Research on Lifelong Learning and Education (CELE), Finland.
  • Kynäslahti, H., Kansanen, P., Jyrhämä, R., Krokfors, L., Maaranen, K., & Toom, A. (2006). Th e multimode programme as a variation of research-based teacher education, Teaching and Teacher Education, 22(2), 246-256.
  • Linnakyla, P., Valijarvi, J. & Brunell, V. (2003). Why are Finnish students doing well in PISA?, Erziehung & Unterricht Heft 1/2
  • Lindblom-Ylanne, S., Nevgi, A. & Postareff , L. (2004). Th e eff ect of discipline on motivational and self-eff icacy beliefs and on approaches to teaching of Finnish and English university teachers, SIG Higher Education Conference in June 18-21, 2004, University of Helsinki, Finland.
  • Mikkola, A. (2001). Finnish teacher education and research (http://entep.bildung.hessen.de/umea/ reports/NAT_REP_FINLAND.pdf (27.05.2010)
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Ayşen Bakioğlu This is me

Ali Yıldız This is me

Publication Date May 13, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 38 Issue: 38

Cite

APA Bakioğlu, A., & Yıldız, A. (2014). Finlandiya’nın PISA Başarısına Etki Eden Faktörler Bağlamında Türkiye’nin Durumu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 38(38), 37-53.