In order to harmonize with the globalization process experienced since the 1990s, Europe,
who entered into economical and social integration, adopted the main target of
‘Making the EU the most dynamic knowledge-based economy all over the world till the
year of 2020’ through the Maastricht Treaty 1992 and the Lisbon Strategy 2000 and gave
its weight to ‘education’ in achieving its goal. Aft er this phase, lifelong learning process
was launched, which embraces all levels of training and education and following the
Bologna Process 1999 and the Copenhagen Process 2002, ‘Th e European Qualifi cations
Framework for Lifelong Learning’ was put into practice in April 2008. With this study,
the increasing importance of adult education, which is a signifi cant component of lifelong
learning and accordingly proff esional competencies of adult educators who will
provide service in this fi eld during the aforementioned process, is being focused on.
Within the scope of the study, various studies on determination of European Level of
competency and Qualifi cations have also been performed to provide an international
equivalence of vocation, thus, it has been aimed to provide a kind of foresight for similar
potential studies in our country.
Keywords: Lifelong Learning (LLL), European Qualifi cations Framework (EQF),
competence, qualifi cation, competences of adult educators’ (teachers’, tutors, trainers’) /
andragogs’, Adult Educator Qualifi cations Framework (AEQF)
Lifelong Learning (LLL) European Qualifi cations Framework (EQF) competence qualifi cation competences of adult educators’ (teachers’ tutors trainers’) / andragogs’ Adult Educator Qualifi cations Framework (AEQF)
1990’lı yıllar itibariyle yaşanan küreselleşme sürecine uyum sağlamak üzere, ekonomik
ve sosyal alanlarda bütünleşme sürecine giren Avrupa, 1992 Maastricht Antlaşması ve
2000 Lizbon Stratejisi ile ‘AB’yi 2020 yılına kadar dünyanın bilgi tabanlı en dinamik
ekonomisi yapmak’ temel hedefi ni benimsemiş ve bu hedefe ulaşmada ‘eğitim’ konusuna
ağırlık vermiştir. Bu aşamadan sonra, tüm eğitim ve öğretim kademelerini kapsayacak
bir ‘hayat boyu öğrenme’ sürecine girilmiş ve 1999 Bolonya ile 2002 Kophenag
süreçleri sonrası Nisan 2008’de ‘Hayat boyu Öğrenme için Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi’
uygulamaya konmuştur. Bu çalışma ile anılan süreçte hayat boyu öğrenmenin önemli
bir bileşeni olarak yetişkin eğitiminin artan önemine ve dolayısıyla bu alanda hizmet
üretecek yetişkin eğitimcisinin mesleki yeterliklerine dikkat çekilmektedir. Çalışma
kapsamında, mesleğin uluslararası eşdeğerliğini sağlamaya yönelik çeşitli AB düzeyli
yeterlik ve yeterlilik belirleme çalışmalarına da yer verilerek ülkemizce gelecekte yapılması
olası benzer nitelikli çalışmalara bir tür öngörü oluşturulması amaçlanmıştır.
Hayat boyu Öğrenme (HBÖ) Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) yeterlik yeterlilik yetişkin eğitimcisi / andragog yeterlikleri yetişkin eğitimcisi yeterlilikler çerçevesi (YEYÇ)
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |