The primary aim of this study is to determine the influence of the instructional leadership behaviors
of primary school administrators on collective competencies and organizational learning. The
data are collected using three scales: Instructional Leadership scale developed by Demiral (2009),
Collective Competency scale which is the adaptation of the scale developed by Kurt (2009) and
the Organizational Learning scale. The sample consists of 510 teachers who reside in Batman.
The data analysis is completed by providing mean scores, frequency and percentile distribution
tables and by conducting independent samples t-test, one way ANOVA, correlation analysis and
multiple regression. The results of the study show that school size influenced collective competency
and organizational learning while gender itself didn’t discriminate the ratings of collective
competency, organizational learning, instructional leadership behavior of school administrators as
perceived by teachers. Correlation analysis has shown that there is a positive correlation between
instructional leadership behaviors. Apart from that, multiple regression analyses have indicated
that instructional leadership behaviors of primary school administrators predict the collective
competency and organizational learning as perceived by teachers. Recommendations have been
made for the policy makers and practitioners.
Keywords: Leadership, instructional leadership, collective competency, organizational learning
Leadership instructional leadership collective competency organizational learning
Bu araştırmanın amacı; ilkokul yöneticilerinin program liderliği davranışlarını gösterme
düzeylerinin öğretmenlerin kolektif yeterlik algısına ve okulun örgütsel öğrenme düzeyine etkisini
belirlemektir. Bu amaçla araştırmada veri toplama aracı olarak üç ölçek kullanılmıştır. Bunlar;
Demiral (2009) tarafından geliştirilmiş Program Liderliği Ölçeği, Goddard, Hoy ve Woolfolk-Hoy
(2000) tarafından geliştirilmiş ve Kurt (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış Kolektif Yeterlik
Ölçeği ve Yavaş (2012) tarafından geliştirilmiş Örgütsel Öğrenme Ölçeği’dir. Araştırma Batman
ili merkez ilçe sınırları içinde görev yapan 510 sınıf öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Veriler
yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA),
korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın
sonucunda; okul büyüklüğüne göre (öğretmen sayısı) okul yöneticilerinin program liderliği
davranışlarını gösterme düzeylerinin, kolektif yeterlik algısının ve örgütsel öğrenme düzeyinin
anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin cinsiyetlerinin ise, program liderliği,
kolektif yeterlik algısı ve örgütsel öğrenme düzeyine ilişkin görüşlerini farklılaştırmadığı tespit
edilmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre; ilkokul yöneticilerinin program liderliği
davranışları ile öğretmenlerin kolektif yeterlik algısı ve okulların öğrenen örgüt özelliklerini
gösterme düzeyi arasında istatistiki olarak anlamlı ve pozitif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca, ilkokul yöneticilerinin program liderliği davranışlarının öğretmenlerin kolektif yeterlik
algısının ve okulların örgütsel öğrenme düzeyinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu yapılan çoklu
regresyon analizleri sonucunda tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre gerek politika üretenlere ve
gerekse uygulayıcılara öneriler getirilmiştir.
Liderlik program liderliği kolektif yeterlik örgütsel öğrenme
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 39 Sayı: 39 |