Research Article
BibTex RIS Cite

3-6 Yaş Arası Çocukların Temel Matematiksel Kavram Gelişimlerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 50 Issue: 50, 1 - 14, 15.06.2019
https://doi.org/10.15285/maruaebd.586786

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 3-6 yaş arası çocukların temel
matematiksel kavram gelişimlerini incelemektir. Araştırmanın
evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır il merkezinde bulunan  ve okul öncesi eğitimi almakta olan 3-6 yaş
aralığındaki  çocuklar oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise evren içinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi
ile seçilen 114 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada çocukların temel
matematiksel kavram gelişim düzeylerini belirlemek için görüşme tekniği
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin yüzde ve frekans analizi
yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre bire bir eşleştirme, karşılaştırma
ve uzaysal-mekânsal algı kavramaları üç yaşından; sınıflandırma ve geometrik
şekiller kavramları dört yaşından; sıralama ve örüntü kavramları beş yaşından;
ölçme kavramı ise altı yaşından itibaren çocuklarda gelişme gösterdiği
görülmüştür. 

References

  • Akman, B., Yükselen, A. İ. & Uyanık, G. (2000). Okul öncesinde matematik etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Aktaş, Y. (2002) Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. (2. Baskı). Adana: Nobel kitabevi.
  • Aktaş-Arnas Y., Sığırtmaç, A. D. & Gül, E. D. (2004). A study of 60 to 89 month old children’s skill at writing numerals. Perceptual and Motor Skills, 98(2), 656-660.
  • Akuysal-Aydoğan, S. & Şen, S. (2011). 6 yaş çocuklarının sayı kavramının gelişiminde kavram eğitim programının etkisinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 38-51.
  • Aslanargun E. & Tapan F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-239.
  • Aunio, P., Heiskari, P., Van Luit, J.E.H. & Vuorio, J. M. (2015). The development of early numeracy skills in kindergarten in low -average- and highperformance groups. Journal of Early Childhood Research, 13(1) 3– 16.
  • Avcı, N. & Dere, H. (2002). Okul öncesi çocuğu ve matematik. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, 16-18.
  • Brewer, J. A. (2001). Introduction to early childhood education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Brown, E. T., Molfese, V. J. & Molfese, P. (2008). Preschool student learning in literacy and mathematics: Impact of teacher experience, qualifications, and beliefs on an at-risk sample. Journal of Education for Students Placed at Risk, 13, 106-126.
  • Bruce, B. & Threlfall, J. (2004). One, two, three and counting: young children’s methods and approaches in the cardinal and ordinal aspects of number. Educational Studies in Mathematics, 55, 3–26.
  • Bukatko, D. & Daehler, M. W. (2001) Child development. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Buldu, M. (2012). Okul öncesi dönemde matematiksel kavram gelişimi. B. Akman (Ed.) Okul öncesi matematik eğitimi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Cantekin, S., Çağdaş, A. & Albayrak, H. (2000). Okul öncesinde kavram gelişimi ve bilişsel etkinlik örnekleri. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Clements, D. H. & Sarama, S. (2007). “Early childhood mathematics learning” secont handbook of research on mathematics teaching and learning, Farnk K. Lester (Ed.), US: Information Age Publishing.
  • Clements, D. H., Sarama, J. & DiBiase, A. (2004). Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Clements, D.H., Swaminathan, S., Hannibal, M.A. & Sarama, J. (1999). Young children’s concepts of shape. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (2), 192-212.
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Çelik, M. & Kandır, A. (2013). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine “Küçük çocuklar için büyük matematik (big math for little kids)” eğitim programının etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(4), 551-567.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 5. baskı), Trabzon: Üçyol Kitabevi.
  • Dinler, Ç. & Ulutaş, I. (1999). Okul öncesi eğilimde matematik kavranılan ve etkinlikler. Yaşadıkça Eğitim, 62 ,6-11.
  • Dönmez, N. B., Abidoğlu, Ü., Dinçer, D., Erdemir, N. & Gümüşçü, Ş. (2000). Dil gelişimi etkinlikleri. İstanbul : YA-PA Yayınları.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, S. Ç. & Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130). 32-40.
  • Ford, M. S. & Crew, C. G. (1991). Table-top mathematics: A home study program for early childhood. Aritmetic teacher. 38 (8): 6-12.
  • Güleç, N. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı ile ilgili becerilerinin aile ve öğretmen değişkenleri açısından yordanması. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Güven Y. & Oktay A. (1999). Erken matematik yeteneği testi-2'nin (Test of early mathematics ability-2) Türkçeye uyarlaması: geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 163-182.
  • Hannibal, M. A. (1999). Young children’s developing understanding of geometric shapes. Teaching Children Mathematics, 5(6), 353-357.
  • Jordan, C. N., Kaplan, D., Olah, L. N. & Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: alongitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child Development, 77 (1), 153 – 175.
  • Karataş, Ş. (1996). Özel ve resmi anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların bazı sayı kavramlarına ait becerilerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kesicioğlu, O. S., Alisinanoğlu, F., ve Tuncer, A. T. (2011). Okul öncesi dönem çocukların geometrik şekilleri tanıma düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online.
  • Kıvılcım, T. & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan müzik eğitimi programının matematik becerileri açısından ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. HUGSES The Journal of Educational Research, 3(1).
  • Lovell, K. (1971). The growth of understanding in mathematics: Kindergarten through grade three. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Maxim, M. G. (1989). Developing preschool mathematical concepts. Young Children, 37 (4), 36- 41.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda matematik kavramlarının gelişimi. 8. YA-PA. Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Miller, P. H. &West, F. R. (1976). Perceptual supports for one to one correspodence in the conservation of number. Journal of Experimental Child Psychology, 21, 417-424.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Olkun, S., Fidan, E. & Özer, A. B. (2013). 5- 7 yaş çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38 (169). Ömercikoğlu, H. (2006). 4-7 yaş arası çocukların sayı kavramlarının Piaget’nin bire bir eşleme deneyleri ile incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarama, J. & Clements, S. (2009). Early childhood mathematics education research. Learning trajectories for young children. New York: Routledge.
  • Seo, K. H. & Ginsburg, H. (2004). What is developmentally approprıate in early childhood mathematics education? Lessons from new research. In D. Clements & J. Sarama (Ed.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Sperry-Smith, S. (2001). Early childhood mathematics. (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Üstün, E. & Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24). 137-141.
  • Wadsworth, B. J. (2004). Piaget's theory of cognitive and affective development. foundations of constructivism. Boston: Allyn & Bacon.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, V. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğilimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 11, 16-19.
  • Yılmaz, B. (2015). 48-60 aylık çocuklar için Erken Sayı Değerlendirme Ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
Year 2019, Volume: 50 Issue: 50, 1 - 14, 15.06.2019
https://doi.org/10.15285/maruaebd.586786

Abstract

References

  • Akman, B., Yükselen, A. İ. & Uyanık, G. (2000). Okul öncesinde matematik etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Aktaş, Y. (2002) Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. (2. Baskı). Adana: Nobel kitabevi.
  • Aktaş-Arnas Y., Sığırtmaç, A. D. & Gül, E. D. (2004). A study of 60 to 89 month old children’s skill at writing numerals. Perceptual and Motor Skills, 98(2), 656-660.
  • Akuysal-Aydoğan, S. & Şen, S. (2011). 6 yaş çocuklarının sayı kavramının gelişiminde kavram eğitim programının etkisinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 38-51.
  • Aslanargun E. & Tapan F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-239.
  • Aunio, P., Heiskari, P., Van Luit, J.E.H. & Vuorio, J. M. (2015). The development of early numeracy skills in kindergarten in low -average- and highperformance groups. Journal of Early Childhood Research, 13(1) 3– 16.
  • Avcı, N. & Dere, H. (2002). Okul öncesi çocuğu ve matematik. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, 16-18.
  • Brewer, J. A. (2001). Introduction to early childhood education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Brown, E. T., Molfese, V. J. & Molfese, P. (2008). Preschool student learning in literacy and mathematics: Impact of teacher experience, qualifications, and beliefs on an at-risk sample. Journal of Education for Students Placed at Risk, 13, 106-126.
  • Bruce, B. & Threlfall, J. (2004). One, two, three and counting: young children’s methods and approaches in the cardinal and ordinal aspects of number. Educational Studies in Mathematics, 55, 3–26.
  • Bukatko, D. & Daehler, M. W. (2001) Child development. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Buldu, M. (2012). Okul öncesi dönemde matematiksel kavram gelişimi. B. Akman (Ed.) Okul öncesi matematik eğitimi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Cantekin, S., Çağdaş, A. & Albayrak, H. (2000). Okul öncesinde kavram gelişimi ve bilişsel etkinlik örnekleri. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Clements, D. H. & Sarama, S. (2007). “Early childhood mathematics learning” secont handbook of research on mathematics teaching and learning, Farnk K. Lester (Ed.), US: Information Age Publishing.
  • Clements, D. H., Sarama, J. & DiBiase, A. (2004). Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Clements, D.H., Swaminathan, S., Hannibal, M.A. & Sarama, J. (1999). Young children’s concepts of shape. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (2), 192-212.
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Çelik, M. & Kandır, A. (2013). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine “Küçük çocuklar için büyük matematik (big math for little kids)” eğitim programının etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(4), 551-567.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 5. baskı), Trabzon: Üçyol Kitabevi.
  • Dinler, Ç. & Ulutaş, I. (1999). Okul öncesi eğilimde matematik kavranılan ve etkinlikler. Yaşadıkça Eğitim, 62 ,6-11.
  • Dönmez, N. B., Abidoğlu, Ü., Dinçer, D., Erdemir, N. & Gümüşçü, Ş. (2000). Dil gelişimi etkinlikleri. İstanbul : YA-PA Yayınları.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, S. Ç. & Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130). 32-40.
  • Ford, M. S. & Crew, C. G. (1991). Table-top mathematics: A home study program for early childhood. Aritmetic teacher. 38 (8): 6-12.
  • Güleç, N. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı ile ilgili becerilerinin aile ve öğretmen değişkenleri açısından yordanması. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Güven Y. & Oktay A. (1999). Erken matematik yeteneği testi-2'nin (Test of early mathematics ability-2) Türkçeye uyarlaması: geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 163-182.
  • Hannibal, M. A. (1999). Young children’s developing understanding of geometric shapes. Teaching Children Mathematics, 5(6), 353-357.
  • Jordan, C. N., Kaplan, D., Olah, L. N. & Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: alongitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child Development, 77 (1), 153 – 175.
  • Karataş, Ş. (1996). Özel ve resmi anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların bazı sayı kavramlarına ait becerilerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kesicioğlu, O. S., Alisinanoğlu, F., ve Tuncer, A. T. (2011). Okul öncesi dönem çocukların geometrik şekilleri tanıma düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online.
  • Kıvılcım, T. & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan müzik eğitimi programının matematik becerileri açısından ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. HUGSES The Journal of Educational Research, 3(1).
  • Lovell, K. (1971). The growth of understanding in mathematics: Kindergarten through grade three. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Maxim, M. G. (1989). Developing preschool mathematical concepts. Young Children, 37 (4), 36- 41.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda matematik kavramlarının gelişimi. 8. YA-PA. Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Miller, P. H. &West, F. R. (1976). Perceptual supports for one to one correspodence in the conservation of number. Journal of Experimental Child Psychology, 21, 417-424.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Olkun, S., Fidan, E. & Özer, A. B. (2013). 5- 7 yaş çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38 (169). Ömercikoğlu, H. (2006). 4-7 yaş arası çocukların sayı kavramlarının Piaget’nin bire bir eşleme deneyleri ile incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarama, J. & Clements, S. (2009). Early childhood mathematics education research. Learning trajectories for young children. New York: Routledge.
  • Seo, K. H. & Ginsburg, H. (2004). What is developmentally approprıate in early childhood mathematics education? Lessons from new research. In D. Clements & J. Sarama (Ed.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Sperry-Smith, S. (2001). Early childhood mathematics. (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Üstün, E. & Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24). 137-141.
  • Wadsworth, B. J. (2004). Piaget's theory of cognitive and affective development. foundations of constructivism. Boston: Allyn & Bacon.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, V. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğilimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 11, 16-19.
  • Yılmaz, B. (2015). 48-60 aylık çocuklar için Erken Sayı Değerlendirme Ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Cemil İnan

Serdar Erkuş

Publication Date June 15, 2019
Acceptance Date May 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 50 Issue: 50

Cite

APA İnan, C., & Erkuş, S. (2019). 3-6 Yaş Arası Çocukların Temel Matematiksel Kavram Gelişimlerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 50(50), 1-14. https://doi.org/10.15285/maruaebd.586786