Bu çalışmanın temel amacı, Azerbaycan Cumhuriyeti’nde 2006
yılında onaylanarak uygulamaya konan yeni ilkokul, temel eğitim ve ortaöğretim
programlarının vatandaşlık eğitimi açısından incelenmesidir. Araştırma, nitel
araştırma yöntemine göre tasarlanmış ve yürütülmüş olup veri toplama aracı
olarak doküman analizi, toplanan verilerin analizinde ise betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, ilgili öğretim programlarının
genel amaçları ve branş bazında derslerin hedefleri incelenmiş ve bu amaçlardan
hareketle Azerbaycan Cumhuriyeti’nde öğretim programları çerçevesinde nasıl bir
vatandaş eğitiminin yürütülmekte olduğu betimlenmeye çalışılmıştır. Bu
çerçevede araştırmada, öğretim programlarında betimlenen ideal yurttaşın hangi
niteliklere sahip olması gerektiği sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırmada elde
edilen bulgulardan hareketle; Azerbaycan ilk ve ortaöğretim programlarında
vatandaşlık eğitiminin temel olarak, Ana Dil Eğitimi, Hayat Becerileri,
Azerbaycan Tarihi ve Askeri Bilgiler dersleri üzerinden şekillendirilmiş olduğu
ifade edilebilir. Öğretim programlarında betimlenen ideal yurttaş tiplemesini,
21. yüzyıl bilgi-iletişim teknolojileri çağının gerektirdiği teknolojik
donanıma en azından temel seviyede sahip, düşünme becerileri başta olmak üzere
bireysel ve toplumsal gelişim için gerekli becerilerle donanmış en az bir
yabancı dili günlük yaşamında kullanabilen ve milli kültür unsurlarını
içselleştirerek yaşamına aktaran bir birey olarak tasvir etmek mümkündür.
Vatandaşlık eğitimi bağlamında, incelenen öğretim programlarının milli-evrensel
ikilemi/ilişkisi açısından dengeli olduğu; bir yandan yurttaşlarının milli
kültür unsurları ile donanması hedefi belirlenmişken diğer yandan da evrensel
bilgi, beceri ve değerlerin öğrencilere kazandırılmaya çalışıldığı ifade
edilebilir.
The primary
aim of this study is to examine the elementary, primary and high school
citizenship education curricula that was approved and started to be implemented
in 2006. The study was designed and conducted in accordance with the
qualitative research method, and the data that were gathered through document
analysis were analysed by means of descriptive analysis technique. The overall
objectives and courses in the curricula concerned were examined, and it was
aimed to demonstrate how citizenship education is delivered in the Republic of
Azerbaijan. In this regard, the analysis focused on the question of what
characteristics an ideal citizen should have as prescribed in the curricula.
Based on the findings revealed in the study, it can be asserted that
citizenship education in Azerbaijani elementary, primary and high schools is
shaped mainly on first language education, life skills, Azerbaijani history,
and military information. It is possible to describe the ideal citizen as
referred to in the country’s educational curricula as an individual who has at
least the basic technological skills required by the age of technology in the
21st century, is equipped with skills necessary for individual and
social development, particularly thinking skills, can speak at least one
foreign language in daily life, and internalises national cultural elements as
well as transfers them into his/her life. In the context of citizenship
education, the educational curricula under examination were balanced in terms
of the national/universal dichotomy/relationship, and have the objective of
equipping citizens with national cultural elements while also aiming to teach
them universal knowledge, skills and values.
Subjects | Human Geography |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |