-
Aktif öğrenmeye dayalı öğrenci merkezli eğitim anlayışına
geçilmesinden sonra, yapılandırmacı yaklaşımın çeşitli yönlerine ilişkin birçok
araştırma yapılmaktadır. Bu çalışmaların çoğunluğu, derslerde kullanılan
yapılandırmacı yaklaşımın öğretmen merkezli yaklaşıma göre öğrencilerin
öğrenmesini olumlu yönde etkilediğini, bu nedenle öğretmenlerin öğrenci
merkezli yaklaşımları kullanmasını önermektedir. Ancak çoğunlukla nicel ve
deneysel özellik taşıyan bu tür araştırmalar genellikle sonuçlara vurgu
yapmakta, ders içerisinde “sürecin” nasıl yapılandırıldığına ilişkin ayrıntılara
ve bunların aşamalarına araştırma yöntemi gereğince inmemektedir.
Bu araştırma, nicel ve kuramsal yöntemlerden farklı olarak coğrafya
öğretmenlerine bir coğrafya dersini nasıl yapılandıracakları ve etkinlikleri
nasıl tasarlayacaklarına ilişkin bir kılavuz ve örnek olmak üzere aksiyon
(eylem) araştırmasına dayalı olarak geliştirilmiştir. Çalışma, 2008-2009 eğitim-
öğretim yılı güz döneminde Kütahya Nafi Güral Fen Lisesi’ndeki 9. sınıflar için
araştırmacı tarafından tasarlanmış ve uygulanmıştır. Çalışmada 9. sınıf
programındaki “A.9.14. İç ve dış kuvvetlerin oluşum süreçlerini açıklar”
kazanımı bağlamında “depremler” konusuna ilişkin bir ders tasarlanmış ve
sınıfta uygulanmıştır. Ders tasarlanırken Coğrafya Öğretim Programı’nda
A.9.14. kazanımı için karşısına yazılan becerilerden “Coğrafi Sorgulama
Becerisi” nin geliştirilmesi amaçlanmıştır. 2 saatlik ders sürecini kapsayan
çalışma boyunca öğrencilerde söz konusu beceriyi geliştirebilmek için 5 N 1 K
tekniği (Ne, nerede, ne zaman, niçin, nasıl, kim) işbirlikli öğrenme yaklaşımı ile
bütünleşik olarak uygulanmıştır. Bu nedenle ders tasarım süreci iki noktaya odaklanılarak yapılandırılmıştır: 1. Öğrenci merkezlilik, 2. Coğrafi becerileri
geliştirmek.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 21 |