BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF THE SERVICE QUALITY OF COMPANIES WHICH USE SOCIAL CRM ON CUSTOMER SATISFACTION

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 239 - 256, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080013

Abstract

Abstract

Social CRM (Customer Relationship Management), that is managing customer relations through social media, is becoming more common. The increase in social media use is the most important factor. Customers share their complaints, satisfactions in the social media and they ask about their peers’ experiences and views about products before deciding to buy. The companies using social media can communicate easily and rapidly with customers and try to satisfy them.

In this study, the effect of the service quality of the companies using social CRM on customer satisfaction is investigated. The population consists of 342 people over the age of 18 who live in Istanbul. A survey is carried out to collect data and factor, reliability analysis, T-tests, and ANOVA/Welch tests are performed for the data by using the SPSS package program. Moreover, the developed model and the hypothesis are tested through a LISREL structural equation model. 

SOSYAL CRM UYGULAYAN ŞİRKETLER TARAFINDAN SUNULAN HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 239 - 256, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080013

Abstract

Özet

Sosyal CRM (Customer Relationship Management - Müşteri İlişkileri Yönetimi) uygulayan yani sosyal

medya üzerinden müşteri ilişkileri faaliyeti sürdüren işletmeler gün geçtikçe artmaktadır. Bunun en

önemli nedeni internet kullanımının yaygınlaşması neticesinde sosyal medya kullanımının artmasıdır.

Günümüzde artık müşteriler şikayet ve memnuniyetlerini sosyal medyada çevresiyle paylaşmakta veya bir

ürün satın almadan önce internetten danışarak arkadaş çevresinin deneyimlerini ve g.rüşlerini sormaktadır.

Sosyal medyada yer alan firmalar müşterileri ile kolay ve hızlı bir şekilde iletişim kurarak memnuniyet

sağlamaya çalışmaktadırlar.

Bu çalışmada sosyal CRM uygulayan şirketlerdeki hizmet kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi

incelenmiştir. Bu maksatla hizmet kalitesi SERVQUAL yöntemi ile .l.ülmüştür. Araştırmanın ana kütlesini,

İstanbul ilinde yaşayan 18 yaş ve üzeri 342 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket

kullanılmış, anket verilerine SPSS paket programı kullanılarak faktör analizi, güvenilirlik analizi, bağımsız

gruplar t-testi ve ANOVA/Welch testleri yapılmıştır. Aynı zamanda kurulan araştırma modeli ve hipotezler

LISREL yapısal eşitlik modeliyle test edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Mustafa Karadeniz

Mustafa Gözüyukarı This is me

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 44

Cite

APA Karadeniz, M., & Gözüyukarı, M. (2015). SOSYAL CRM UYGULAYAN ŞİRKETLER TARAFINDAN SUNULAN HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ. Öneri Dergisi, 11(44), 239-256. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080013

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377