Communication efforts has been transforming into digital manner since the new media tools and
social media platforms have appeared on the stage. As a consequence of this process, crisis management
and crisis communication techniques have been adapted to fore-mentioned digital context. This
paper primarily aims to develop an understanding on phases of the moment of crisis on social media
and then reveal the characteristic and sentiment of the posts. In terms of the study, detailed literature
on transforming paradigms of the communication, social media and crisis communication has been
reviewed. Soon after, tweets and Facebook posts about the electronic festival were fetched in order to
analyze. In next step, the collected data were analyzed in order to reveal sentiment and characteristics
of the posts and categorize the phases of the moment of crisis. Under the light of analyzed data fire
model, which illustrates the moment of crisis on social media, has been proposed.
İletişim faaliyetleri yeni medya ve sosyal medya araçları sahnede yer bulduğundan bu yana dijital
bir forma bürünmektedir. Bu sürecin bir sonucu olarak, kriz yönetimi ve kriz iletişimi teknikleri bahsi geçen dijital bağlama adapte edilmektedir. Bu araştırma öncelikle sosyal ağlardaki kriz anının fazları
üzerine bir anlayış geliştirmeyi ve ardından gönderilerin özellikleri ve taşıdıkları duyguları ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Çalışma çerçevesinde iletişim, sosyal medya ve kriz iletişiminin dönüşen paradigmaları
hakkındaki literatür gözden geçirilmiştir. Akabinde elektronik müzik festivali hakkında
gönderilmiş olan tweet ve Facebook gönderileri toplanmıştır. Bir sonraki adımda, toplanmış olan veriler
gönderilerin duygu durumu ve karakteristiğini ve kriz anının fazlarını ortaya çıkarmak üzere analiz
edilmiştir. Analiz edilmiş olan verilerin ışığında sosyal ağlardaki kriz anını illüstre eden yangın modeli
ortaya konmuştur.
Journal Section | Eski Sayılar |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 48 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377