Kaynakların hızla tükenmesi sonucu değişen ihtiyaçlar ve aşırı tüketimin çevreye verdiği zararlar yapı sektöründe kaynak yönetimi ve malzemeler yeniden kullanımı sürdürülebilirliğin bir gerekliliği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma yeniden kullanımın önemini vurgulamayı amaçlanmaktadır. Bu amaçla kullanım dışı olan veya hazır üretimdeki materyallerin sağladığı hacimlerin farklı bir işlev ile yeniden kullanım mekanlarına dönüştürülmesine yönelik bir stüdyo çalışması gerçekleştirilmiştir. Üç aşamada gerçekleştirilen çalışmanın ilk aşaması öğrencilerin konuya ilişkin ön araştırma yaptığı hazırlık aşaması, ikinci aşama öğrencilerin tasarım çalışmaları yaptığı aşama, üçüncü aşama ise tasarım kararlarına ve öğrenim çıktılarına yönelik değerlendirmelerin yapıldığı aşamadır. Çalışma sonunda öğrenciler tarafından on dört adet ürün tasarlanmış olup sekiz adedi çalışma kapsamında ele alınmıştır. Materyallerin sahip olduğu özelliklerin yarattığı avantaj ve dezavantajların tasarıma verdiği yön işlevsel, teknik ve estetik açıdan değerlendirilmiştir. Ardından öğrencinin yeniden kullanım konusundaki farkındalıklarını ve gelişimi değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda kullanım dışı kalan ve/veya farklı amaçlar için üretilen materyallerin, aslında tasarıma yaratıcı veya yönlendirici etkilerde bulunabileceği, bunu yaparken de çevreye faydalı ve sürdürülebilir bir yaklaşım sergileyebileceği ortaya konmuştur.
The paper complies with national and international research and publication ethics. Ethics committee approval was not required for this manuscript.
The authors would like to thank Dean Southern, who is a native English speaker, for language control. The authors are very grateful to the students for their efforts in producing the volumes that inspired this study.
As a result of the rapid depletion of resources and the damage caused by excessive consumption to the environment, resource management, and material reuse in the construction sector are a necessity for sustainability. This study aims to emphasize the importance of reuse. For this purpose, a workshop was conducted to transform the volumes provided by the out-of-use or ready-made materials into re-use spaces with a different function. The first stage of the study, which is carried out in three stages, is the preparatory stage, where the students do preliminary research on the subject; the second stage is the stage where the students do design studies, and the third stage is the stage where the evaluations regarding the design decisions and learning outcomes are made. At the end of the study, fourteen products were designed by the students, and eight of them were handled within the scope of the study. The direction of the advantages and disadvantages created by the properties of the materials in the design has been evaluated in terms of functionality, technique, and aesthetics. Then, the awareness and development of the students about reuse were evaluated. As a result of the study, it has been revealed that the materials that are out of use and/or produced for different purposes can have creative or guiding effects on the design, and while doing this, they can exhibit a beneficial and sustainable approach to the environment.
We would like to thank Dean Southern, who is a native English speaker, for language control. The paper complies with national and international research and publication ethics. Ethics committee approval was not required for this manuscript.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architectural Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2023 |
Submission Date | June 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |