Research Article
BibTex RIS Cite

Deprem Sonrası Çocuk Özel Eğitim Yerleşkesi Mimari Tasarım Deneyimi

Year 2024, , 270 - 292, 06.02.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1334865

Abstract

Deprem/Afet ile ilgili çalışmalar günümüzde birçok alanda tartışılmaktadır. Maalesef ki hayatımızın kaçınılmaz gerçeklerinden birisi olduğu için tartışmalar daima güncel kalacaktır. Deprem gerçeğinde mimar ve mühendislerin sorumlulukları daha fazladır. Mesleğin temelleri mimarlık eğitiminde atıldığı için bu konuda ilk adım afet bilincine sahip mimarların yetiştirilmesidir. Bu çalışma, Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Atölye 4 öğrencilerinin tasarımlarını kapsamaktadır. Mimarlık eğitiminde deprem, en hassas konu olan çocuklar genelinde ele alınmış; “Deprem/Afet Sonrası Çocuk Özel Eğitim Yerleşkesi” teması ile öğrencilerin yapmış olduğu tasarımlar, betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada, elde edilen veriler üzerinden bir bilince ulaşılmasını sağlamak ve deprem-mimarlık-çocuk konusundaki çalışmalarda, tasarım süreci-ihtiyaç çerçevesi oluşturmak hedeflenmektedir. Analizler sonucunda, çocukların aidiyet hissi, güvenliği ve temel gereksinimlerinin karşılanması adına, deprem sonrası çocuk özel eğitim yerleşkelerinin ve yerleşke tasarımında sürdürülebilir ve çocuk dostu tasarım prensiplerinin benimsenmesinin önemi açıkça görülmektedir. Bu çalışmanın, deprem sonrası çocukların fiziksel ve ruhsal ihtiyaçlarının karşılanması konusunda farkındalık sağlayacağı düşünülmektedir.

Thanks

Bu süreçte bizimle birlikte olan öğrencilerimizden Hakan Altın, Büşra Kızılateş, Beyzanur Koç, Hacer Aslan, Nilay Balcı, Melek Çam ve diğer tüm Atölye 4 öğrencilerimize gösterdikleri özveri ve planlı çalışmalarından dolayı teşekkür ederiz. Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.

References

  • Aman, D. D., Güler, A. C., Ganiç Sağlam, N., Tekçe, I., Tunç, H. ve Hacıhasanoğlu, O. (2022). Disaster Awareness and Education Center-Park Design: Investigation of Otodur Spaces on Graduation Project of Architecture Students. Journal of Design Studio, 4(spi1), 19–33. https://doi.org/10.46474/jds.1077052.
  • Aydın, D. (2012). Afet Sonrası Psikososyal Destek Uygulamaları. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 1-9.
  • Ayyıldız Potur, A. (2016). Kent mekânı üzerinden çocukluğun yorumu. Yapı Dergisi. Erişim Adresi (20.07.2023): https://yapidergisi.com/kent-mekani-uzerinden-cocuklugun-yorumu/.
  • Ayyıldız, S. Ş. ve Özbayraktar, M. (2005). Mimarlık Eğitiminde Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı Süreci ve Bu Süreçte Disiplinler Arası İletişimin Önemi, Deprem Sempozyumu, 1224-1234.
  • Baran Ergül, D., Varol Malkoçoğlu, A. B. ve Acun Özgünler, S. (2022). Mimari tasarım karar verme süreçlerinde yapay zekâ tabanlı bulanık mantık sistemlerinin değerlendirilmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 7(2), 878–899. https://doi.org/10.30785/mbud.1117910.
  • Bartlett, S. (2007). Making space for children: Planning for post-disaster reconstruction with children and their families, India:Save the Children.
  • Cantwell, N., Davidson, J., Elsley, S., Milligan, I. ve Quinn, N. (2012). Moving Forward: Implementing the 'Guidelıies for the Alternative Care of Children'. Erişim Adresi (12.07.2023): https://www.alternativecareguidelines.org/.
  • Dinçer, A. E., Temel, S. C. ve Öztürk, S. M. (2021). An architectural studio experience in Safranbolu-İncekaya Region. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 278–292. https://doi.org/10.29130/dubited.774918.
  • Farrelly, L. (2011). Mimarlığın Temelleri (Çev. Neslihan Şık). Literatür Yayınları, Akademik Temeller Dizisi 01, İstanbul.
  • Galatasaraylılar Birliği. (2001). Gölbaşı Tesisi. Erişim Adresi (06.07.2023): http://www.galatasaraylilarbirligi.org.tr/golbasi.html.
  • Hodgkin, R. ve Newell P. (2002). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Uygulama El Kitabı (Implementation Handbook for the convention on the rights of the child). UNICEF: New York.
  • İkiz, S. U. (2023). What Role Can Architecture Play in Post-Earthquake Recovery? Erişim Adresi (17.07.2023): https://parametric-architecture.com/what-role-can-architecture-play-in-post-earthquake-recovery/.
  • La Greca, A. M., Lai, B. S., Joormann, J., Auslander, B. B. ve Short, M. A. (2013). Children's risk and resilience following a natural disaster: Genetic vulnerability, posttraumatic stress, and depression. Journal of affective disorders, 151(3), 860-867. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.07.024.
  • Mun-Delsalle, Y. (2019). Children Village in Brazil is Designed as an Innovative and Sustainable Rural Model of Development. Erişim Adresi (10.07.2023): https://www.forbes.com/sites/yjeanmundelsalle/2019/09/13/children- village-in-brazil-is-designed-as-an-innovative-and-sustainable-rural-model-of-development/? sh=370e2b80f1df.
  • Pürlüsoy, İ. ve Elibol, G. C. (2022). İlkokul eğitim mekânlarında mekânsal ihtiyaçların eğitim yaklaşımları açısından araştırılması. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 7(1), 189-208. https://doi.org/10.30785/mbud.1038166.
  • Pouya, S., Bayramoğlu, E. ve Demirel, Ö. (2016). Doğa ile uyumlu fiziksel engelli çocuk oyun alanları. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 1(1), 51–60. https://doi.org/10.30785/mbud.282555.
  • Rismanchian, O. ve Rismanchian, A. (2007). Children participation in planning processes: the case of Child Friendly City project in post-earthquake Bam, Iran. Urban Design International, 12(2–3), 143–154. https://doi.org/10.1057/palgrave.udi.9000196.
  • SOS. (1991). SOS Çocuk Köyleri KKTC. Erişim Adresi (15.07.2023): https://soscocukkoyu.org/.
  • Turhan, F. (2016). Superimposing eco-village principles on children’s villages for a healthier environment [M.S.- Master of Science]. Middle East Technical University, Ankara. Veri tabanından erişildi Erişim Adresi (08.07.2023): https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/.
  • Türk, A. (2022). Deprem özelinde engelli bireylere duyarlı afet yönetimi modeli, Afet ve Risk Dergisi 5(1), 61-77. https://doi.org/10.35341/afet.1078869.
  • UNFPA. (2023). United Nations Population Fund World Population Dashboard. Erişim Adresi (10.07.2023): https://www.unfpa.org/data/world-population-dashboard.
  • UNICEF. (2004). Building Child Friendly Cities, A Framework for Action. Erişim Adresi (20.07.2023): https://www.childfriendlycities.org/building-child-friendly-city.
  • UNICEF. (2023a). Türkiye Humanitarian Situation Report No. 16 (Earthquake), 6 February to 30 June 2023. Erişim Adresi (18.08.2023): https://www.unicef.org/documents/t%C3%BCrkiye-humanitarian-situation-report-no-16- earthquake-6-february-30-june-2023.
  • UNICEF. (2023b). Unicef for every child. Erişim Adresi (14.07.2023): https://www.unicef.org/.
  • UNICEFTMK. (2023). Depremden etkilenen çocuklar için. Erişim Adresi (18.08.2023): https://www.unicefturk.org/yazi/depremden-etkilenen-cocuklar-icin.
  • Urko Sanchez Architects. (2020). SOS Childrens’ Village, Tadjourah, Djibouti. Erişim Adresi (20.07.2023): https://urkosanchez.com/work/sos-childrens-village-tadjourah-djibouti/.
  • Uzunoğlu, S. S. ve Özer, H. (2014). Mimarlık eğitiminde mimari psikoloji formasyonunun geliştirilmesi için bir model. MEGARON/Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi E-Dergisi, 9(2), 143-165.
  • Yıldırım, M. T. (2004). Mimari Tasarımda Biçimlendirme Yaklaşımları ile Bilgisayar Yazılımları İlişkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19(1), 59-71.
  • Yurtsever, B. ve Polatoğlu, Ç. (2020). Mimari tasarım eğitiminde “aktif stüdyo” deneyimleri. MEGARON/Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 15(3), 412-429. https://doi.org/10.14744/megaron.2020.57614.

Architectural Design Experience of Post-Earthquake Special Education Settlement for Children

Year 2024, , 270 - 292, 06.02.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1334865

Abstract

Studies on earthquakes are being discussed in many areas today. Unfortunately, discussions will always remain up-to-date as it is one of the inevitable facts of our lives. Architects and engineers have more responsibilities in the reality of earthquakes. Since the basics of the profession are taken in architectural education, the first step in this regard is to educate students of architects on disaster awareness. The study includes the designs of Gazi University Faculty of Architecture Department of Architecture Atelier 4 students. In architectural education, the theme of “Post-earthquake Special Education Settlement for Children” has been explored with a particular focus on children. Designs created by students with this theme were scrutinized utilizing the method of descriptive analysis. This study aims to foster awareness and create a framework for the design process and needs in the context of earthquake-architecture-children. As a result, the adoption of sustainable and child-friendly design principles in the design of post-earthquake special education settlements for children is crucial for fostering a sense of belonging, ensuring safety, and meeting the basic needs of children. This study will raise awareness about meeting the physical and spiritual needs of children after the earthquake.

References

  • Aman, D. D., Güler, A. C., Ganiç Sağlam, N., Tekçe, I., Tunç, H. ve Hacıhasanoğlu, O. (2022). Disaster Awareness and Education Center-Park Design: Investigation of Otodur Spaces on Graduation Project of Architecture Students. Journal of Design Studio, 4(spi1), 19–33. https://doi.org/10.46474/jds.1077052.
  • Aydın, D. (2012). Afet Sonrası Psikososyal Destek Uygulamaları. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 1-9.
  • Ayyıldız Potur, A. (2016). Kent mekânı üzerinden çocukluğun yorumu. Yapı Dergisi. Erişim Adresi (20.07.2023): https://yapidergisi.com/kent-mekani-uzerinden-cocuklugun-yorumu/.
  • Ayyıldız, S. Ş. ve Özbayraktar, M. (2005). Mimarlık Eğitiminde Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı Süreci ve Bu Süreçte Disiplinler Arası İletişimin Önemi, Deprem Sempozyumu, 1224-1234.
  • Baran Ergül, D., Varol Malkoçoğlu, A. B. ve Acun Özgünler, S. (2022). Mimari tasarım karar verme süreçlerinde yapay zekâ tabanlı bulanık mantık sistemlerinin değerlendirilmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 7(2), 878–899. https://doi.org/10.30785/mbud.1117910.
  • Bartlett, S. (2007). Making space for children: Planning for post-disaster reconstruction with children and their families, India:Save the Children.
  • Cantwell, N., Davidson, J., Elsley, S., Milligan, I. ve Quinn, N. (2012). Moving Forward: Implementing the 'Guidelıies for the Alternative Care of Children'. Erişim Adresi (12.07.2023): https://www.alternativecareguidelines.org/.
  • Dinçer, A. E., Temel, S. C. ve Öztürk, S. M. (2021). An architectural studio experience in Safranbolu-İncekaya Region. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 278–292. https://doi.org/10.29130/dubited.774918.
  • Farrelly, L. (2011). Mimarlığın Temelleri (Çev. Neslihan Şık). Literatür Yayınları, Akademik Temeller Dizisi 01, İstanbul.
  • Galatasaraylılar Birliği. (2001). Gölbaşı Tesisi. Erişim Adresi (06.07.2023): http://www.galatasaraylilarbirligi.org.tr/golbasi.html.
  • Hodgkin, R. ve Newell P. (2002). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Uygulama El Kitabı (Implementation Handbook for the convention on the rights of the child). UNICEF: New York.
  • İkiz, S. U. (2023). What Role Can Architecture Play in Post-Earthquake Recovery? Erişim Adresi (17.07.2023): https://parametric-architecture.com/what-role-can-architecture-play-in-post-earthquake-recovery/.
  • La Greca, A. M., Lai, B. S., Joormann, J., Auslander, B. B. ve Short, M. A. (2013). Children's risk and resilience following a natural disaster: Genetic vulnerability, posttraumatic stress, and depression. Journal of affective disorders, 151(3), 860-867. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.07.024.
  • Mun-Delsalle, Y. (2019). Children Village in Brazil is Designed as an Innovative and Sustainable Rural Model of Development. Erişim Adresi (10.07.2023): https://www.forbes.com/sites/yjeanmundelsalle/2019/09/13/children- village-in-brazil-is-designed-as-an-innovative-and-sustainable-rural-model-of-development/? sh=370e2b80f1df.
  • Pürlüsoy, İ. ve Elibol, G. C. (2022). İlkokul eğitim mekânlarında mekânsal ihtiyaçların eğitim yaklaşımları açısından araştırılması. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 7(1), 189-208. https://doi.org/10.30785/mbud.1038166.
  • Pouya, S., Bayramoğlu, E. ve Demirel, Ö. (2016). Doğa ile uyumlu fiziksel engelli çocuk oyun alanları. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 1(1), 51–60. https://doi.org/10.30785/mbud.282555.
  • Rismanchian, O. ve Rismanchian, A. (2007). Children participation in planning processes: the case of Child Friendly City project in post-earthquake Bam, Iran. Urban Design International, 12(2–3), 143–154. https://doi.org/10.1057/palgrave.udi.9000196.
  • SOS. (1991). SOS Çocuk Köyleri KKTC. Erişim Adresi (15.07.2023): https://soscocukkoyu.org/.
  • Turhan, F. (2016). Superimposing eco-village principles on children’s villages for a healthier environment [M.S.- Master of Science]. Middle East Technical University, Ankara. Veri tabanından erişildi Erişim Adresi (08.07.2023): https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/.
  • Türk, A. (2022). Deprem özelinde engelli bireylere duyarlı afet yönetimi modeli, Afet ve Risk Dergisi 5(1), 61-77. https://doi.org/10.35341/afet.1078869.
  • UNFPA. (2023). United Nations Population Fund World Population Dashboard. Erişim Adresi (10.07.2023): https://www.unfpa.org/data/world-population-dashboard.
  • UNICEF. (2004). Building Child Friendly Cities, A Framework for Action. Erişim Adresi (20.07.2023): https://www.childfriendlycities.org/building-child-friendly-city.
  • UNICEF. (2023a). Türkiye Humanitarian Situation Report No. 16 (Earthquake), 6 February to 30 June 2023. Erişim Adresi (18.08.2023): https://www.unicef.org/documents/t%C3%BCrkiye-humanitarian-situation-report-no-16- earthquake-6-february-30-june-2023.
  • UNICEF. (2023b). Unicef for every child. Erişim Adresi (14.07.2023): https://www.unicef.org/.
  • UNICEFTMK. (2023). Depremden etkilenen çocuklar için. Erişim Adresi (18.08.2023): https://www.unicefturk.org/yazi/depremden-etkilenen-cocuklar-icin.
  • Urko Sanchez Architects. (2020). SOS Childrens’ Village, Tadjourah, Djibouti. Erişim Adresi (20.07.2023): https://urkosanchez.com/work/sos-childrens-village-tadjourah-djibouti/.
  • Uzunoğlu, S. S. ve Özer, H. (2014). Mimarlık eğitiminde mimari psikoloji formasyonunun geliştirilmesi için bir model. MEGARON/Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi E-Dergisi, 9(2), 143-165.
  • Yıldırım, M. T. (2004). Mimari Tasarımda Biçimlendirme Yaklaşımları ile Bilgisayar Yazılımları İlişkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19(1), 59-71.
  • Yurtsever, B. ve Polatoğlu, Ç. (2020). Mimari tasarım eğitiminde “aktif stüdyo” deneyimleri. MEGARON/Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 15(3), 412-429. https://doi.org/10.14744/megaron.2020.57614.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architectural Design
Journal Section Research Articles
Authors

Özge Zenter 0000-0002-7785-3218

Fulya Ozmen 0000-0002-8003-5785

Tayfun Yıldırım 0000-0003-4160-8314

Early Pub Date February 6, 2024
Publication Date February 6, 2024
Submission Date July 30, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Zenter, Ö., Ozmen, F., & Yıldırım, T. (2024). Deprem Sonrası Çocuk Özel Eğitim Yerleşkesi Mimari Tasarım Deneyimi. Journal of Architectural Sciences and Applications, 9(Special Issue), 270-292. https://doi.org/10.30785/mbud.1334865