Yoğun
kentleşme ile birlikte çocukların oyun alanları kentler arasında
sıkıştırılmıştır. Çocuklar için tasarlanmış çocuk oyun alanları engelli
çocukların ihtiyaç ve gereksinimlerine yönelik tasarlanmalıdır. Çünkü engelli
çocukların sosyal hayata katılımları ve diğer çocuklarla sosyalleşme imkânları
ancak oyun alanlarında gerçekleşir. Bu sebeple çocuk oyun alanları tüm
çocuklara hizmet verecek biçimde doğa ile uyumlu tasarlanmalıdır. Bu çalışmanın
amacı; açık yeşil alan tasarımlarından çocuk oyun alanları ve uygulamalarında
fiziksel engelli çocuklara yönelik tasarım ilkelerini tespit etmektir. Çalışma
“bedensel engelli bireyler için ulaşılabilir ve kullanılabilir olmak” düşüncesi
ile öncelikle çocuklara yönelik olarak hazırlanmıştır. Çocuk oyun olanaklarının
engelli çocuklar açısından tasarım ilkeleri belirlenerek araştırma sonuçları
ortaya konulmuştur. Engelli çocuk oyun alanlarında doğal elemanlarla
(topoğrafya, hayvanlar, bitkiler, su, toprak ve kum) düzenlenen oyun aktivitelerinin
çocuklar üzerinde ruhsal açıdan olumlu etkileri olduğu sonucuna varılmıştır.
_________________________________________________________________________
Disabled Children's Play Areas Compatible
with Nature
Abstract
With intensive
urbanization children's play areas have become compressed playgrounds across
the city. Children’s playground which design for children should be designed
according to disabled children's needs and requirements. Because it just takes
place in the playgrounds, disabled children's participation in social life and
it is opportunity to socialize with other children too. For this reason,
children's playgrounds should be designed in harmony with nature and they will
serve all children. The purpose of this study, to identify design principles of
children's play areas and open green space under consideration orthopedic
disabled children. This study also considers that "be available and
accessible for the physically disabled individual" with the thought that
is intended primarily for children. . With determining the design principles of
children's playground for disabled children has revealed in the results of this
research. Playing activities that regulated with natural elements (topography,
animals, plants, water, soil and sand) in the children’s playground have
positive psychological effects on disabled children.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2016 |
Submission Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |