Research Article
BibTex RIS Cite

Amasya Kent Örneğinde Yeşilyol Güzergâhlarının AHS ile Öncelikli İşlevlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma

Year 2016, , 21 - 30, 19.12.2016
https://doi.org/10.30785/mbud.295527

Abstract

Çalışma alanı olarak seçilen Amasya kenti,
doğal ve kültürel değerlere sahip önemli bir ilimizdir. Yeşilırmak Nehri,
Yeşilırmak Vadisi, Geleneksel Osmanlı Evi örnekleri, Helenistik döneme ait Kaya
Mezarlıkları kent peyzajının önemli unsurları durumundadır. Kent formu üzerinde
etkili olan Yeşilırmak Nehri ve Vadisi, kentin ulaşım sistemi üzerinde önemli
rol oynamaktadır. Çalışma kapsamında; “Amasya Kenti İçin Yeşilırmak Koridorunu
İçine Alan Bir Kentsel Yeşilyol Önerisi” isimli yüksek lisans tezinde oluşturulan
yeşilyol güzergâhlarının Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi kullanılarak
öncelikli işlevleri belirlenmiştir. Her bir güzergâhın baskın fonksiyonunun
belirlenmesi için 10 kişiden oluşan uzman gruba anket çalışması yapılmıştır.
‘Alternatif ulaşım’, ‘Süreklilik’ ve ‘Diğer İşlevsel Katkılar’ yeşilyol
güzergâhları için belirlenen ana fonksiyonlardır. Ana fonksiyonlar açısından
değerlendirildiğinde; Amasya-Erzincan Karayolu Koridoru’nda ‘Süreklilik’,
Yeşilırmak Nehri Koridoru’nda ‘Alternatif Ulaşım’, Amasya Kalesi Koridoru’nda
ise ‘Diğer İşlevsel Katkılar (turizm ve ekonomik katkı, rekreasyon, görüntü
kontrolü vb.)’ fonksiyonu en yüksek değeri almıştır. Ayrıca belirlenen 3
güzergâha ek olarak, farklı işlevlere ve alternatif ulaşıma sahip 2 tane yeni
güzergâh önerilmiştir.   

______________________________________________________________________________

A Study on the Determination of
Priority Functions of Greenway Routes Using AHP in Amasya City Example

Abstract

Amasya
city, which has been chosen as the study site is an important city with its
natural and cultural values. The important elements of the urban landscape are
Yeşilırmak River, Yeşilırmak Valley, Traditional Ottoman Houses and Rock Tombs
(Sepulchres) belonging to the Hellenistic Era. Yeşilırmak River which is
influential on the form of the city also acts as an important determiner of the
transportation system. The scope of work “An Urban Greenway Proposal For Amasya
City Including Yeşilırmak Corridor” is created greenway routes of Analytic
Hierarchy Process (AHP) the primary functions were determined using the method.
To determine each route’s dominant function is carried out survey work group of
experts consisting of 10 people. ‘Alternative transportation’, ‘Continuity’ and
‘Other Functional Contribution’ main functions are set for the greenway routes.
In terms of the main functions Amasya-Erzincan Highway Corridor ‘Continuity’,
Yeşilırmak River Corridor ‘Alternative Transportation’, while in Amasya Castle
Corridor ‘Other Functional Contribution (tourism and economic contribution,
recreation, view control etc.)’  function
has the highest value. In addition to these three designated routes, new routes
have been proposed 2 units with different functions and alternative
transportation.

References

  • Ahern, J. (1995). ‘Greenways as a Planning Strategy’, Journal of Landscape Urban Planning, 33, 131-155.
  • Akten, M., Yılmaz, O. ve Gül, A. (2009). ‘Alan Kullanım Planlamasında Rekreasyonel Alan Kullanım Ölçütlerinin Belirlenmesi: Isparta Ovası Örneği’, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2, 119-133.
  • Anonim, (2010). ‘Amasya Belediyesi Stratejik Planı 2010-2014’, (http://www.amasya.bel.tr/icerik/300/1501/stratejik-plan.aspx) (10 Mayıs 2013).
  • Aysu, A. (2013). ‘Mersin-Mezitli’de Analitik Hiyerarşi Tekniği İle Alan Kullanım Önerilerinin Geliştirilmesi’, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydın, G. (2008). ‘Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve Bir Sanayi İşletmesinde Uygulama, Kocaeli Üniversitesi’, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Aydın, Ö., Öznehir, S. ve Akçalı, E. (2009). ‘Ankara İçin Optimal Hastane Yeri Seçiminin Analitik Hiyerarşi Süreci İle Modellenmesi’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 2, 69-86.
  • Fabos, J. G. (2004). ‘Greenway Planning in the United States: Its Origins and Recent Case Studies’, Journal of Landscape and Urban Planning, 68(2-3), 321-342.
  • Güngör, İ. ve İşler, B. (2005). ‘Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi’, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-33.
  • Hacımenni, E. (1998). ‘Analitik Hiyerarşi Süreci ve Bilişim Teknolojisi Kararlarında Uygulanması’, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonometri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Kangas, J. (1992). ‘Multiple-Use Planning of Forest Resources by Using the Analytic Hierarchy Process’, Scandinavian Journal of Forest Research, 7(2), 259-268.
  • Kurdoğlu, B.Ç., Demir, S. ve Kurt, S.S. (2015). ‘Multi-functional Greenway Model: Trabzon City Example’, Journal of Balkan Ecology, 18(1), 37-54.
  • Kurt, S. S. (2013). ‘Amasya Kenti İçin Yeşilırmak Koridorunu İçine Alan Bir Kentsel Yeşilyol Önerisi’, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi (basılmamış), Trabzon.
  • Little, C. (1995). ‘Greenways For America’, JHU Press, 237 sayfa.
  • Lynch, K. (1981). ‘Good City Form’, Cambridge.
  • Murat, Y. Ş. ve Kulak, O. (2005). ‘Ulaşım Ağlarında Bilgi Aksiyomu Kullanılarak Güzergah (Rota) Seçimi’, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2(3), 425-435.
  • Öztan, Y. (1991). ‘Ankara Kenti’nin 2000’li Yıllar için Açık ve Yeşil Alan Sistemi Olanakları, 2000’li Yıllar için Ankara Kenti’nin Açık ve Yeşil Alan Sistemi Ne Olmalıdır?’, Peyzaj Mimarlığı Dergisi, 2, 91, Ankara.
  • Rençber, Ö. F. (2010). ‘Büyük Çaplı Projelerde Karar Verme: Analitik Hiyerarşi Süreci Uygulaması’, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Saaty, T. L. (1990). ‘How to Make a Decision: The Analytic Hierarchy Process’, European Journal of Operational Research, 48(1), 9-26.
  • Scholl, A. (2005). Solving Multiattribute Design Problems with Analytic Hierarchy Process and Conjont Analysis: An Empirical Comparision European Journal of Operational Research, 164.
  • URL -1, (2013). http://tr.wikipedia.org/wiki/Yeşil_yollar, (18.07.2013).
  • URL -2, (2013). http://www.amasya.bel.tr/icerik/240/26/cografi-yapi.aspx, (14.02.2013).
  • Ünlü, T. (2007). ‘19. Yüzyılda Mersin’in Kentsel Gelişimi’, Mersin Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yerli, Ö. (2007). ‘Kentsel Koridorların Estetik ve İşlevsel Yönden İrdelenmesi: Düzce Örneği’, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce.
  • Yıldırım, V. ve Yomralıoğlu, T. (2013). ‘Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Çizgisel Mühendislik Yapılarında Güzergah Optimizasyonu: Doğalgaz İletim Hattı Örneği’, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13, 1-10.
Year 2016, , 21 - 30, 19.12.2016
https://doi.org/10.30785/mbud.295527

Abstract

References

  • Ahern, J. (1995). ‘Greenways as a Planning Strategy’, Journal of Landscape Urban Planning, 33, 131-155.
  • Akten, M., Yılmaz, O. ve Gül, A. (2009). ‘Alan Kullanım Planlamasında Rekreasyonel Alan Kullanım Ölçütlerinin Belirlenmesi: Isparta Ovası Örneği’, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2, 119-133.
  • Anonim, (2010). ‘Amasya Belediyesi Stratejik Planı 2010-2014’, (http://www.amasya.bel.tr/icerik/300/1501/stratejik-plan.aspx) (10 Mayıs 2013).
  • Aysu, A. (2013). ‘Mersin-Mezitli’de Analitik Hiyerarşi Tekniği İle Alan Kullanım Önerilerinin Geliştirilmesi’, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydın, G. (2008). ‘Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve Bir Sanayi İşletmesinde Uygulama, Kocaeli Üniversitesi’, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Aydın, Ö., Öznehir, S. ve Akçalı, E. (2009). ‘Ankara İçin Optimal Hastane Yeri Seçiminin Analitik Hiyerarşi Süreci İle Modellenmesi’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 2, 69-86.
  • Fabos, J. G. (2004). ‘Greenway Planning in the United States: Its Origins and Recent Case Studies’, Journal of Landscape and Urban Planning, 68(2-3), 321-342.
  • Güngör, İ. ve İşler, B. (2005). ‘Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı ile Otomobil Seçimi’, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-33.
  • Hacımenni, E. (1998). ‘Analitik Hiyerarşi Süreci ve Bilişim Teknolojisi Kararlarında Uygulanması’, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonometri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Kangas, J. (1992). ‘Multiple-Use Planning of Forest Resources by Using the Analytic Hierarchy Process’, Scandinavian Journal of Forest Research, 7(2), 259-268.
  • Kurdoğlu, B.Ç., Demir, S. ve Kurt, S.S. (2015). ‘Multi-functional Greenway Model: Trabzon City Example’, Journal of Balkan Ecology, 18(1), 37-54.
  • Kurt, S. S. (2013). ‘Amasya Kenti İçin Yeşilırmak Koridorunu İçine Alan Bir Kentsel Yeşilyol Önerisi’, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi (basılmamış), Trabzon.
  • Little, C. (1995). ‘Greenways For America’, JHU Press, 237 sayfa.
  • Lynch, K. (1981). ‘Good City Form’, Cambridge.
  • Murat, Y. Ş. ve Kulak, O. (2005). ‘Ulaşım Ağlarında Bilgi Aksiyomu Kullanılarak Güzergah (Rota) Seçimi’, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2(3), 425-435.
  • Öztan, Y. (1991). ‘Ankara Kenti’nin 2000’li Yıllar için Açık ve Yeşil Alan Sistemi Olanakları, 2000’li Yıllar için Ankara Kenti’nin Açık ve Yeşil Alan Sistemi Ne Olmalıdır?’, Peyzaj Mimarlığı Dergisi, 2, 91, Ankara.
  • Rençber, Ö. F. (2010). ‘Büyük Çaplı Projelerde Karar Verme: Analitik Hiyerarşi Süreci Uygulaması’, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Saaty, T. L. (1990). ‘How to Make a Decision: The Analytic Hierarchy Process’, European Journal of Operational Research, 48(1), 9-26.
  • Scholl, A. (2005). Solving Multiattribute Design Problems with Analytic Hierarchy Process and Conjont Analysis: An Empirical Comparision European Journal of Operational Research, 164.
  • URL -1, (2013). http://tr.wikipedia.org/wiki/Yeşil_yollar, (18.07.2013).
  • URL -2, (2013). http://www.amasya.bel.tr/icerik/240/26/cografi-yapi.aspx, (14.02.2013).
  • Ünlü, T. (2007). ‘19. Yüzyılda Mersin’in Kentsel Gelişimi’, Mersin Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yerli, Ö. (2007). ‘Kentsel Koridorların Estetik ve İşlevsel Yönden İrdelenmesi: Düzce Örneği’, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce.
  • Yıldırım, V. ve Yomralıoğlu, T. (2013). ‘Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Çizgisel Mühendislik Yapılarında Güzergah Optimizasyonu: Doğalgaz İletim Hattı Örneği’, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13, 1-10.
There are 24 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Banu Çiçek Kurdoğlu

Sultan Sevinç Kurt Konakoğlu This is me

Ziya Usta This is me

Kadir Tolga Çelik This is me

Öner Demirel This is me

Arzu Kalın This is me

Publication Date December 19, 2016
Submission Date July 2, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Kurdoğlu, B. Ç., Kurt Konakoğlu, S. S., Usta, Z., Çelik, K. T., et al. (2016). Amasya Kent Örneğinde Yeşilyol Güzergâhlarının AHS ile Öncelikli İşlevlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Journal of Architectural Sciences and Applications, 1(2), 21-30. https://doi.org/10.30785/mbud.295527