Bu çalışmada, lise öğrencilerinin mesleki rehberlik faaliyetlerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde sistematik bir işlem süreci yürütülmüştür. Ölçek, 2019-2020 eğitim öğretim yılı itibariyle lise eğitimlerine devam eden toplam 700 katılımcıya uygulanmıştır. Çalışmada yer alan katılımcılar random yöntemle iki alt gruba bölünmüştür (n1=348, n2=352). Birinci grup içerisinden elde edilen verilerle, açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Diğer grup üzerinden elde edilen verilerle ise, doğrulayıcı faktör analizi uygulaması gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonuçlarına göre, ölçeğin 18 madde ve dört faktörden oluştuğu bulunmuştur. Ölçekten elde edilen yapının geçerliği ise, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile doğrulanmıştır. Ölçeğin bütününe ait Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .92 olarak bulunmuştur. Ölçekte ortaya çıkan alt faktörlerin güvenirliğe ilişkin katsayıları ise, .80 ile .87 arasında farklılaşmaktadır. Çalışmada elde edilmiş bulgulardan hareketle ölçeğin, lise öğrencilerinin mesleki rehberlik faaliyetlerine yönelik tutumlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlar, alanyazın bağlamında tartışılmıştır.
In this study, it was aimed to develop a scale to determine the attitudes of high school students towards vocational guidance activities. A systematic process has been applied in the development of this scale. The developed scale was applied to 700 participants who continued their high school education as of 2019-2020 academic year. Participants were randomly divided into two subgroups (n1=348, n2=352). Exploratory factor analysis was performed with the data from the first group. Confirmatory factor analysis was performed with the data obtained from the other group. According to the results of exploratory factor analysis, it was found that the scale consists of 18 items and four factors.. The validity of the construct obtained by confirmatory factor analysis has been verified. The Cronbach's alpha reliability coefficient for the complete scale was .92. Reliability coefficients of the sub-factors in the scale differ between .80 and .87. Based on the findings obtained in this study, scale is valid and reliable to measure attitudes of high school students towards vocational guidance activities. The results obtained from the study are discussed in literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2020 |
Submission Date | June 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |