Research Article
BibTex RIS Cite

A Bibliometric Analysis of Early Childhood Education Research: 1976-2022

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 66 - 81, 30.06.2022
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1083567

Abstract

The importance of early childhood education as a foundation for lifelong learning and human development has been studied from several perspectives, including economists, child development experts, psychologists, and educators. Thus, a significant volume of scientific research on early childhood education has been published worldwide. This research aimed to perform a bibliometric analysis of published scientific studies on early childhood education covered in the Social Sciences Citation Index (SSCI) in the Web of Science (WoS) database. To this end, a survey design and the bibliometric analysis technique were used. 7,373 academic studies published between 1976 and 2022 were analysed. The analysis results yielded the rate of increase of academic studies on early childhood education, the most common language of publication, the most common type of publication, the most productive institution, the journals with the most publications, the countries with the most publications, the number of citations in publications, and the most frequently used keywords. It is believed that this research will provide a perspective for researchers who plan to conduct research in the field of early childhood education.

References

  • Adriaanse, L.S & Rensleigh, C.(2011). Comparing Web of Science, Scopus and Google Scholar from an environmental sciences perspective, The South African Journal of Libraries and Information Science, 77(2), 169-178
  • Alıtajer, S., Sajadzadeh, H., Saadatıvaghar, P. & Shahbazı, M. (2016). The role of physical factors in the sociopetalness of ınformal settlements: the case of hesar-e emam and dizaj neighborhoods in hamedan. Research And Urban Plannıng Sprıng, 7( 24), 61-82.
  • Bac La, L.T., Nguyen, N.T.T. & Truong, A.T.T. (2021). A bıblıometrıc analysıs of cohesıve Speech research of preschoolers from 1970 to 2020, Problems Of Educatıon In The 21st Century, 79(4), 611-625
  • Bailey, D. B. (2002). Are critical periods critical for early childhood education? The role of timing in early childhood pedagogy. Early Childhood Research Quarterly, 17, 281-294.
  • Barnett, W. S., & Masse, L. N. (2007). Early childhood program design and economic returns: Comparative benefit-cost analysis of the Abecedarian program and policy implications. Economics of Education Review, 26, 113–125.
  • Boyle, F. & Sherman, D. (2006). Scopus: The product and its development. The Serials Librarian, 49(3), 147-153.
  • Brooks-Gunn, J., & Duncan, G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future of Children, 7(2), 55–71.

Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: 1976-2022

Year 2022, Volume: 10 Issue: 1, 66 - 81, 30.06.2022
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1083567

Abstract

Yaşam boyu öğrenme ve insan gelişimi için bir temel olarak erken çocukluk eğitiminin önemi, ekonomistler, çocuk gelişimciler, psikologlar ve eğitimciler dahil olmak üzere farklı bakış açılarından incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda dünya çapında erken çocukluk eğitimi hakkında önemli miktarda bilimsel araştırma yayımlanmıştır. Bu araştırma ile WoS ‘da SSCI veri tabanında, erken çocukluk eğitimi üzerine yayımlanmış bilimsel çalışmaların bibliyometrik analizini gerçekleştirmek amaçlanmıştır. Araştırmada, betimsel yöntemlerden tarama modeli kullanılmış ve bibiliyometrik analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırmada 1976-2022 yılları arasında yayımlanan 7.373 akademik çalışma analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucuna göre; erken çocukluk eğitimi ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaların artış oranı en sık yayın yapılan dil en çok yapılan akademik çalışma, en üretken kurum, en fazla akademik yayımın olduğu dergiler, en çok akademik yayım üreten ülkeler, akademik yayınların atıf sayıları, en çok kullanılan anahtar kelimeler ortaya çıkmıştır. Bu araştırmanın erken çocukluk eğitimi alanında bilimsel çalışma yapmayı planlayan araştırmacılara bir perspektif geliştireceği düşünülmektedir.

References

  • Adriaanse, L.S & Rensleigh, C.(2011). Comparing Web of Science, Scopus and Google Scholar from an environmental sciences perspective, The South African Journal of Libraries and Information Science, 77(2), 169-178
  • Alıtajer, S., Sajadzadeh, H., Saadatıvaghar, P. & Shahbazı, M. (2016). The role of physical factors in the sociopetalness of ınformal settlements: the case of hesar-e emam and dizaj neighborhoods in hamedan. Research And Urban Plannıng Sprıng, 7( 24), 61-82.
  • Bac La, L.T., Nguyen, N.T.T. & Truong, A.T.T. (2021). A bıblıometrıc analysıs of cohesıve Speech research of preschoolers from 1970 to 2020, Problems Of Educatıon In The 21st Century, 79(4), 611-625
  • Bailey, D. B. (2002). Are critical periods critical for early childhood education? The role of timing in early childhood pedagogy. Early Childhood Research Quarterly, 17, 281-294.
  • Barnett, W. S., & Masse, L. N. (2007). Early childhood program design and economic returns: Comparative benefit-cost analysis of the Abecedarian program and policy implications. Economics of Education Review, 26, 113–125.
  • Boyle, F. & Sherman, D. (2006). Scopus: The product and its development. The Serials Librarian, 49(3), 147-153.
  • Brooks-Gunn, J., & Duncan, G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future of Children, 7(2), 55–71.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Meryem Çelik 0000-0002-5724-8109

Publication Date June 30, 2022
Submission Date March 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Çelik, M. (2022). Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: 1976-2022. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 66-81. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1083567