Cilt: 10 Sayı: 1, 30.06.2022

Yıl: 2022

Araştırma Makaleleri

Derlemeler

Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi tarafından yayınlanan Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Manisa Celal Bayar University Journal of the Faculty of Education), uluslararası hakemli bir dergi olup “eğitim alanında yapılan çalışmaları” ortaya çıkarmak amacıyla kurulmuştur. Bu bakımdan nitelikli bilimsel çalışmalar aracılığıyla, eğitim sorunlarının çözümüne katkı sağlanması hedeflenmektedir.

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi eğitimde kuramsal temelli makaleler, uygulamaya dayalı makaleler, meta analiz makaleleri ve derleme makaleleri ile ilgili çalışmalara açıktır. Uluslararası hakemli bir dergi niteliğinde olan Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde eğitim alanında yapılan çalışmalara Türkçe veya İngilizce dillerinde yer verilmektedir Derginin hedef kitlesini, eğitim bilimcileri başlığı altında matematik ve fen eğitimi, Türkçe ve sosyal bilimler eğitimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik eğitimi gibi alanlarda çalışma ve eğitimlerini sürdüren eğitimciler oluşturmaktadır. Derginin hedef kitlesini, eğitim bilimcileri başlığı altında matematik ve fen eğitimi, Türkçe ve sosyal bilimler eğitimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik eğitimi, temel eğitim, güzel sanatlar eğitimi, bilgisayar ve öğretim teknolojileri gibi alanlarda çalışma ve eğitimlerini sürdüren araştırmacılar, öğretmenler, öğretmen adayları, bilişimciler, öğrenciler ve eğitim sektörüne yönelik ürün ve hizmet üreten kişiler ve kuruluşlar oluşturmaktadır. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; açık erişimli, uluslararası ve kör hakemli (blind-reviewed) bir dergidir. Gönderilen makaleler derginin amaç, odak ve kapsamına uygun görüldüğü taktirde değerlendirilmek üzere üç hakeme gönderilir. En az iki hakemden olumlu görüş alındıktan sonra, yazım kuralları doğrultusunda tekrar incelenir ve yazar(lar)la iletişime geçilerek son hali ile yayınlanır.


                                                                                                                                                          YAZIM KURALLARI 
                                                              



                                                                                                                        
    MCBUEFD dergisine gönderilen çalışmaların aşağıda maddeler halinde verilen şartları sağlaması gerekmektedir. Bu maddeleri sağlamayan çalışmalar yazarlara geri gönderilecektir. 

1. Gönderilen çalışmalar daha önceden yayımlanmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiş olması gerekmektedir.
2. Dergiye gönderilen çalışmalar Microsof Word formatında olmalıdır.
3. Dergiye Türkçe dilinde yüklenen çalışmalar için başlangıç aşamasında Genişletilmiş İngilizce Özet istenmemektedir. Çalışmanın yayına kabul edilmesi halinde yazarlardan çalışmanın uzun özetinin İngilizce versiyonu istenecektir. 

Not: Yazarlar Türkçe çalışmaların İngilizce uzun özetlerini (Extended Abstract) yayın kabulünden sonra kaynakça başlığının altına, örnek şablonda yer aldığı gibi göndermelidirler. İngilizce versiyonun dil kontrolü (proofreading) yazarın sorumluluğundadır. Dil açısından yetersiz olan makaleler dil geçerliği sağlanana kadar yayımlanmayacaktır.

4. Gönderilen çalışmalar aşağıdaki yazım kurallarına uygun olmalıdır.


Genel Sayfa Düzeni

Sayfa yapısı “dikey”, A4 (210 ´ 297 mm) normundaki beyaz kâğıda, kenar boşlukları, “üst 1 cm, alt 2cm, sağ ve sol 1,5 cm” olacak şekilde ayarlanmalıdır. Metinin genel dizilimi “iki yana yaslı” olarak ayarlanmalı, metin yazı tipi “Palatino Linotype” olarak seçilmelidir. 

Özet

Makalenin özeti, “ Palatino Linotype ” metin fontu, 8 punto, tek satır aralığı ve paragraf önce 0 ve sonra 6 nk boşluk eklenilerek yazılmalıdır. Özet 150 ile 200 kelime arasında olmalıdır. Özet bölümünde makalenin amacı, kullanılan yöntemi, ulaşılan temel bulgular, sonuç ve önerileri açık bir şekilde belirtilmelidir. Makalede 3-5 arası anahtar kelime (Key Words) verilmelidir. Anahtar kelimeler genelden özele doğru sıralanmalıdır.


Makale Ana Metni

Makale metni ilgili çalışmanın/araştırmanın özlü anlatımı olup gerektiğinde birtakım numaralandırılmış alt bölümlerden oluşabilir. Örneğin; Giriş, Yöntem, Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler. Makale yazımında, okuyucunun, çalışmanın her aşamasını anlama ve değerlendirmesine imkân tanıyacak bir anlatım ve plâna uyulmalıdır. Metin yazarı anlatımında olabildiğince sade, anlaşılabilir olmalıdır. Gereksiz tekrarlardan, desteklenmemiş ifadelerden kaçınmalı; yargı veya kesinlik içeren ifadeler mutlaka verilere ya da referanslara dayandırılmalıdır. Makalenin ilgili tüm alt bölümlerinde akademik yazım ilkelerine dikkat edilmelidir. Araştırma kapsamında elde edilen veriler bir bütünlük içinde yansıtılmalıdır. Makalenin ana metninde yer alan paragrafların ilk satırı 1,00 cm girintili, paragraf öncesinde 0 ve sonrasında 3 nk aralıklı ve 1,15 aralıklı olarak yazılmalıdır. Metin fontu(biçimi) “Palatino Linotype” ve puntosu (büyüklüğü) 10 olmalıdır. Paragraf iki yana yaslı şekilde biçimlendirilmelidir.

Yazım Esasları

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilecek makaleler APA 6'ya uygun olarak hazırlanmalıdır. 


Kaynakça 

Kaynaklar için yeni bir sayfadan başlanmalı ve APA 6 yazım biçimine uygun olarak yazılmalıdır. Aşağıda kaynakça gösterim örneğine yer verilmiştir.

Kaynakça Gösterim Örnekleri

Makalelerde kaynak gösterimi aşağıdaki ilkeler ışığında yapılmalıdır.

Tek Yazarlı Kitap

Ertek, T. (2006). Temel ekonomi. (Birinci Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.

Barth, J. L. (1991). Elementary and junior high/middle school social studies curriculum, activities and materials. (Third Edition). Lanham: Universitiy Pres of America, Inc.

Tek Yazarlı Çeviri Kitap:

Freire, P. (2014). Ezilenlerin pedagojisi. (D. Hattaoğlu ve E. Özbek, çev.). İstanbul: Ayrıntı.

Lewis, B. (2000). Modern Türkiye'nin doğuşu (M. Kıratlı, çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.

İki Yazarlı Kitap

Arıcı, A. F. & Ungan, S. (2012). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.

Cook, T. D. & Campell, D. T. (1979) Quasi experimentation: Desing & analysis issues for field setting. Boston: Houghton Mifflin Company.

İki Yazarlı Çeviri Kitap:

Cooper, R. & Sawaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zekâ. (Çev: Z. Ayman & B. Sancar). İstanbul: Sistem Yayınları.

Üç Yazarlı Kitap:

Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.

Parris, S. R., Fisher, D. & Headley, K. (2009). Adloescent literacy: Field tested effective solutions for every classroom. Newark: International Reading Assocation.

Editörlü Kitap:

Çetin, İ. (Edt.) (2010). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. İstanbul: Nobel.

Coady, N. & Lehmann, P. (Eds.) (2008). Theoretical perspectives for direct social work practice. New York: Springer.

Editörlü Kitapta Bölüm:

Uzun Tulgar, Y. (2010). Edebiyat öğretiminde kullanılan teori ve yaklaşımlar. İ. Çetin (Edt.). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri içinde (s. 45-80). İstanbul: Nobel.

Çeviri Kitapta Bölüm:

Creswell, J. (2014). Nicel Yöntemler. S. B. Demir (Ed.), Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (M. Bursal, Çev.) içinde (s. 155-182). Ankara: Eğiten Kitap.

Piaget, J. (1988). Extracts from Piaget's theory (G. Gellerier & J. Langer, Trans.). In K. Richardson & S. Sheldon (Eds.), Cognitive development to adolescence: A reader (pp. 3-18). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Türkçe Makale:

Akhan N. E. & Kılıçoğlu G. (2014). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ekonomi kavramlarını anlama düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), 209-225.

Ercan, İ. & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3) 211-216.

Yabancı Dilde Yayınlanmış Makale:

Niederjohn, M. S., Schug, M. C. & Wood W. C. (2015). Too low. For too long ghost story IV. Social Education, 79(2), 89–93.

Bildiri Kitabında Basılan Bildiri:

Adalar, H. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ekonomi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hasan Kara (Ed.), Bildiriler Kitabı içinde (s. 609-622). Ist International Research Congress on Social Sciences (04-05 May 2015) Sarajevo. Pamukkale Üniversitesi E-Yayınları No: 2.

Yayınlanmamış Lisansüstü Öğretim Tezleri:

Altun A. (2010). Medya okuryazarlığının Sosyal Bilgiler programlarıyla ilişkilendirilmesi ve öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Evans, T. J. (1996). Elementary teachers’ and principals’ perceptions of principals leadership style and school social organization. Unpublished Doctoral Dissertation. Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan.

Rapor ya da Diğer Kurumsal Metinler:

TCMB [Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası] (2011) Dünyada ve Türkiye’de finansal hizmetlere erişim ve finansal eğitim. TCMB, Ankara.

PSNC [Public Schools of North Carolina] (2012). Department of public ınstructionbuilding financial literacy: Activities for middle grades social studies. NC Department of Publıc Instruction.

Web Adresi

Çakıroğlu, E. (2002, Mart 15) UFBMEK-5. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ adresinden erişildi (Erişim Tarihi: 01.05.2013)

UNESCO. (2013). World Heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 01.05.2013)


Geniş İngilizce Özet (Extended Abstract)

Türkçe yazılmış makalelerde, çalışmanın kabulünden sonra Extended Abstract yazılmalıdır. 

Etik İlkeler ve Yayın Politikası

TR Dizin tarafından “Etik Kurul Onayı” ile ilgili yapılan bilgilendirme aşağıda sunulmuştur. Dergimize çalışmalarını gönderecek yazarlarımızın bu bilgilendirmeyi dikkate almasını rica ederiz.

Tüm makaleler için etik kurul izni gerekli midir?
-Hayır. Kriterlerde de “Etik Kurul Raporu gerektiren” makaleler olarak belirtilmektedir.

Etik Kurul Raporu gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
· Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
· İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
· İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
· Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
· Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,

Ayrıca;
· Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
· Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
· Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi

Geçmiş yıllarda tamamlanmış çalışma ve tezden üretilen yayınlar için geriye dönük Etik Kurul Raporu alınmalı mıdır?
-2020 yılı öncesi araştırma verileri kullanılmış, yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmiş (makalede belirtilmelidir), bir önceki yıl dergiye yayın başvurusunda bulunulmuş, kabul edilmiş ama henüz yayımlanmamış makaleler için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir. Yazar(lar)ın bu durumu, araştırmanın etik kurul raporu gerektirmediğine ilişkin beyan formuyla bildirmeleri gerekmektedir.

TR Dizin’in bu kuralları ile üniversiteler dışında yapılan yayınlara kısıt mı getirilmiştir?
-Hayır. Üniversite mensubu olmayan araştırmacılar da bölgelerinde bulunan Etik Kurul’lara başvurabilmektedir.

Yayım Etiği
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde (MCBUEFD) yayımlanan çalışmaların yansız ve etik olması amacıyla Editörler Kurulu tarafından bir takım etik politikalar geliştirilmiştir. Bu politikalar yazarlar, hakemler, editörler ve çalışma ile ilgili süreçleri kapsamaktadır. MCBUEFD’de yer alan etik görev ve sorumluluklar, ulusal ve uluslararası alanlarda taranan dergilerin yayım politikaları ile açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayımlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Yazarların Etik Sorumlulukları
MCBUEFD’e çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:
- Yazarlar deneysel çalışmalarına ilişkin olarak "Etik Kurul Onayı" almaları gerekmektedir. 
- Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün ve güncel olması beklenmektedir. 
- Yazar(lar)ın yararlandıkları bütün çalışmalara eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
- Çalışmanın içeriğine bir katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir. (Varsa) çıkar çatışması teşkil edebilecek durumlar ve ilişkiler açıklanmalıdır.
- Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir. Yazar(lar) talep edilen veri ve bilgiyi yayım ve/veya bilim kuruluna sunmalıdır.
- Yazar(lar)ın yayımlanmış, değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda dergi editörünü veya yayımcıyı bilgilendirme, çalışmasını düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle iş birliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
- Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz.
- Başka bir dergide yayımlanmış çalışma MCBUEFD’e gönderilemez.
- Başka bir dergiye gönderilen, henüz değerlendirmesi bitmemiş bir çalışma MCBUEFD’e gönderilemez.
- Değerlendirme süreci başlamış bir çalışma için yazar ekleme-çıkarma, yazar sırası değiştirme gibi bir işlem talep edilemez.

Editör, Editör Yardımcısı ve Alan Editörlerinin Sorumlulukları
Editörler;
- Hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
- Makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alanyazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
- Derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
- Makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
- Makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
- Akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
- Değerlendirilen makalelerdeki kişisel verilerin korunmasını sağlarlar; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
- Makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
- Makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
# Editör kurulu, makalenin değerlendirmesini, dergi editör kurulu politikalarını ve intihal, hakaret ve telif hakkı ihlallerine karşı hukuki kısıtlama üzerine yazılmış yayınlar için yayın kararlarının alınması sorumluluğunu üstlenir.
# Bütün makalelerin, cinsiyet, ırk, etnisite, din, vatandaşlık, siyasi aidiyet ve değerler ne de yazarların paradigma yönelimlerine bakılmaksızın yazının entelektüel içeriğine dayalı olarak adil bir şekilde değerlendirilmesini sağlar.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
- MCBUEFD’e gönderilen çalışmalar, isimsiz olarak ilgili alanda en az iki hakeme değerlendirilmek üzere gönderilir. Hakem değerlendirmelerinde makale hakkında olumlu ve olumsuz görüşün eşitliği durumunda editörün veya üçüncü bir hakemin görüşü alınır.
- MCBUEFD’de çift-kör hakem değerlendirme süreci benimsenmiştir, yazar ve hakem birbirlerinin kimliğinden habersizdir. Bu bağlamda MCBUEFD’de çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:
# MCBUEFD’in yayım ilkelerini okumak,
# Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmek. Uzmanlık alanı olmadığı halde sadece makalenin konusu hakkında fikir sahip olabilmek adına değerlendirmeyi kabul etmemek,
# Değerlendirme sürecini belirli bir zaman çerçevesinde tamamlamak,
# Tarafsızlık ve gizlilik çerçevesinde değerlendirme yapmak,
# Çıkar çatışması gibi bir durumla karşılaştıklarında, değerlendirme yapmayı reddetmek ve bu durumu editöre bildirmek,
# Değerlendirdikleri makalenin aynı anda bir başka dergiye gönderildiğini tespit ettiklerinde durumu editöre bildirmek,
# Değerlendirmelerin makalenin içeriği ile ilgili olmasına dikkat etmek. İnanç, mezhep, ırk, cinsiyet siyasi düşünce gibi faktörlerin değerlendirme sürecine kesinlikle etki etmemesi konusunda duyarlı davranmak.

Yazar Hakları
Yazar(lar);
- Çıkar çatışması ve/veya etik gerekçelerle çalışmalarını gönderilmemesini istediği hakemleri belirleyebilirler.
- Henüz yayımlanmamış olan çalışmalarını değerlendirme sürecindeyken geri çekebilirler.
- Hakem raporlarına ve editör kararlara itiraz etme hakkına sahiptirler.
- Basım sürecinde ortaya çıkan maddi hatalar sebebiyle, ilk yayımlanacak sayıda çalışmasındaki sorunlu yerler için veya kendisinden kaynaklanmış bilgi hataları için düzeltme (erratum) talep edebilirler.
Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
Türk Akademik Yayınlar Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda buket.bulbul@cbu.edu.tr com adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.

Yayın Politikası
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MCBUEFD);
- Eğitim bilimleri alanında çevrim içi (online) olarak yayınlanan hakemli akademik bir dergidir.
- Yılda iki kez olmak üzere Türkçe ve İngilizce dillerinde makaleler yayımlamaktadır.
- Değerlendirme sürecini çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütmektedir. Bu ilkeye göre çift körleme yönteminde çalışmaların yazar ve hakem kimlikleri gizlenmektedir.
- Her sayıda bir yazarın en çok bir akademik çalışmasına yer verilebilmektedir.
- Kar amacı gütmeyen akademik bir dergidir.

Açık Erişim Politikası
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MCBUEFD), Açık Erişim bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi, geliştirilmesi ve yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

İntihal Politikası
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MCBUEFD) hakem süreci tamamlanan her çalışmayı, bütünlüğünü korumak adına intihal denetiminden geçirir. İntihal denetimi Turnitin ve iThenticate vb. yazılımları aracılığıyla gerçekleştirilir.
Editör kurulu, intihal denetimi sonrasında ortaya çıkan rapor doğrultusunda sorumlu yazardan hataların düzeltilmesini isteyebilir ya da çalışmanın yayınlanmaması kararını alabilir. 

Yayımlama Ücreti
MCBUEFD aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayımlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir.

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'ne yayımlanmak amacıyla gönderilen makaleler için hiçbir ücret talep edilmez.