The aim of this study is to evaluate the changes in students' academic achievement and the qualitative characteristics of these changes in adidactic situations designed based on learning styles. The study group of this study, which was carried out with a didactical engineering approach, consists of 27 first-year students from the Department of Science Education. In the study, achievement test and Know-Want-Learn-Remember forms developed by the researchers were used as data collection tools. The achievement test was applied to the students in the form of pre, post and delayed application, and the academic success of the students on the subject was calculated. The data from the Know-Want-Learn-Remember form were analyzed by content analysis. It was found that there was a statistically significant difference between the academic achievement scores obtained in the pre, post and delayed applications of the achievement test. In the findings obtained from the Know-Want-Learn-Remember form, the students stated that they had the opportunity to learn the subjects they wanted to learn. In addition, it has been determined that the use of this strategy in the teaching process increases their academic achievement. Based on this result, it is recommended that the KWL and/or KWLR forms be used in the teaching process in order for the student to follow their own knowledge construction process and manage this process effectively.
Electric current Adidactical situation KWL strategy Academic achievement Undergraduate student
Bu çalışmanın amacı, öğrenme stillerine dayalı olarak tasarlanan adidaktik öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarındaki değişimlerin ve bu değişimlerin niteliksel özelliklerinin değerlendirilmesidir. Öğretim mühendisliği yaklaşımı ile yürütülen bu çalışmanın çalışma grubu 27 Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testi ve Bil-İste-Öğren-Hatırla formları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Başarı testi, öğrencilere ön, son ve geciktirilmiş uygulama şeklinde uygulanmış olup, elde edilen verilerin analizi ile öğrencilerin konuya dair akademik başarısı hesaplanmıştır. Bil-İste-Öğren-Hatırla formundan elde edilen veriler ise, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Başarı testinin ön, son ve geciktirilmiş uygulamalarında öğrencilerin sahip oldukları akademik başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bil- İste-Öğren-Hatırla formundan elde edilen bulgularda, öğrenciler öğrenmeyi istedikleri konuları öğrenme fırsatı bulduklarını belirtmiştir. Ayrıca, bu stratejinin öğretim sürecinde kullanılması ile akademik başarılarının arttığı da tespit edilmiştir. Bu sonuçtan hareketle, öğrencinin kendi bilgi yapılandırma sürecini takip edebilmesi ve bu süreci etkili bir şekilde yönetebilmesi açısından BİÖ ve/veya BİÖH formlarının öğretim süreci içerisinde kullanılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | March 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |